Bohusläns museum, Uddevalla | Tobias Bernstrup: South Of Heaven Mk. II
Bohusläns museum, Uddevalla | Tobias Bernstrup: South Of Heaven Mk. II

Bohusläns museum, Uddevalla | Tobias Bernstrup: South Of Heaven Mk. II

ANNONS
|

Ett snöpudrat landskap öppnar sig. Några krökta träd ramar in en enslig ruin. De skeva korsen som tränger upp här och var antyder att det är en gravplats. Vinden viner, en kråka kraxar, musik fyller luften. Snart hörs ljudet från ett bomblarm.

Vi kastas rakt in i den tyske romantiske målaren Caspar David Friedrichs Klosterkyrkogård i snö från 1800-talets början, eller rättare sagt; vi tror så. Frågan är var sirenerna kommer ifrån, de passar inte riktigt in.

I suggestiva videoverket South of Heaven som visas på Bohusläns museum har Tobias Bernstrup modellerat fram en replika av Friedrichs motiv, vilket han därefter har filmat. Originalmålningen existerar inte längre; den förstördes under andra världskriget i de allierades massiva bombningar av Berlin 1945.

ANNONS

Bernstrup har enbart haft en svartvit dokumentation till hands, det enda beviset på att målningen har funnits. Friktionen som uppstår mellan de olika epokerna och instanserna är magnetisk – allt krockar men sugs ändå upp i ett enda nu. Videon avslutas med ett flygplans färd över en skimrande himmel. En bomb släpps och så är det slut.

Fascinationen separeras inte alltid från rädslan, något som blir tydligt i Bernstrups fall. I en serie sakligt utförda akvareller avbildas de olika kategorier av bombplan som pulveriserade bland annat Dresden och Berlin. Det nördiga, ingående intresset forsätter i tre noggrant utförda skulpturer.

Mycket tid och tålamod har investerats i en bomb i autentisk storlek, liksom i de söndertrasade husmodeller som formar orden RUHE och BELIEF. Här knyts barndomens nöjen samman med krigets kalla rationalism.

Utställningen South of Heaven Mk.II är en intrikat och ambivalent historia, lika vacker som destruktiv. Tankarna drar åt många olika håll. Hitlers vurm och kidnappning av den storslagna romantiken möter de allierades skoningslösa bomber– och det är de civila och maktlösa som offras.

Fast framförallt fungerar verken som en kommentar och en fortsättning på de många traderade bilderna av detta krig, de som numera har blivit populärkulturellt allmängods och börjat skapa sina egna sanningar. Och skarven mellan fiktionen och historien blir bara tunnare och tunnare för var dag.

ANNONS
ANNONS