Billgren trampar upp nya stigar

ANNONS
|

Mindre än två procent av hans målningar har rävar i motivet, konstaterar Ernst Billgren. Han är mycket medveten om vad hans publik vill ha, men det är inte omvärldens förväntningar som nu får honom att ställa ut under nytt namn.

-Nej, det är mina egna som är problemet. Vi har väldigt tydliga föreställningar om oss själva och de styr hur vi handlar. Det finns en väldig ofrihet i att göra som man tycker, speciellt om man har levt i några år och vet vad man gillar. Till slut är det ingen idé att gå upp på morgonen, man vet precis hur man kommer att reagera på allt.
Sin mammas namn

Varje morgon står det dessutom samma gamla namn i passet, ett gott skäl att byta, konstaterar han. När han nu ställer ut som Wilhelm von Kröckert är det sin mammas flicknamn som han har plockat upp.

-Jag föddes med namnet Kröckert, Ernst Wilhelm i förnamn. Billgren var en bilmek som min mamma träffade när jag var fem år.

För ett år sedan tog han över en av Stockholms mest kända ateljéer, en gång inredd av Anders Zorn och även använd av Astri och Evert Taube. För att ytterligare påverka förutsättningarna för sitt måleri bestämde han sig för att inte omge sig med några bilder i ateljén, inte heller via internet. Resultatet har blivit en serie detaljerade målningar i fantasyliknande stil.

ANNONS
-Jag har målat dem ungefär som man stickar, från ena sidan till andra, så de ser väldigt hela ut. Efteråt kan jag ändå ganska exakt mäta in det gyllene snittet, har man gjort bilder varje dag i 50 år så sitter konsthistorien som en smäck.
Konstens kraft

Bytet av kontext ger förstås också ett uppsving i medial uppmärksamhet. Han som ofta anlitas för att prata om hur man skapar ett varumärke vill nu undersöka konstens kraft i sig.

-Även politiker har hört av sig till mig för att diskutera varumärke. Man skulle starta en arbetsgrupp för att lösa kulturens problem och det handlade om att alla behövde starka varumärken. Men är det verkligen varumärket det hänger på? tänkte jag. Det naturliga blev att ta bort mitt varumärke och göra en utställning under ett annat namn. Kommer det ingen så stämmer det.

Du ställer ut på samma galleri och kommunicerar tydligt att du bytt namn, hur får du då veta om konsten når ut på egen hand?

-För att undersöka det måste man egentligen göra tre utställningar, en där jag ställer ut som Ernst Billgren, en där jag ställer ut under annat namn men där man vet att det är jag och en tredje där ingen vet att det är jag.

Gör du en sådan utställning också?

-Det kan jag ju inte säga, eller hur?

I folkbokföringen, och alltså också i passet, heter han fortfarande Ernst Billgren.

-Det är ju det här med flygbiljetterna, det blir så bökigt. Jag reser mycket så det är svårt att passa in namnbytet till en period när jag inte ska flyga.

Utställningen "Originalmålningar" visas på Galleri Lars Bohman i Stockholm från 28 mars, ett 20-tal nya målningar.

Han arbetar dessutom med utsmyckningen av en del av Norra länken i Stockholm.

Framöver väntar en utställning för Venedigbiennalen. Han deltar också i en utställning för Istanbuls konstbiennal, en gothutställning där Billgrens bidrag är en svart kyrka.

ANNONS