Mindre än två procent av hans målningar har rävar i motivet, konstaterar Ernst Billgren. Han är mycket medveten om vad hans publik vill ha, men det är inte omvärldens förväntningar som nu får honom att ställa ut under nytt namn.
Varje morgon står det dessutom samma gamla namn i passet, ett gott skäl att byta, konstaterar han. När han nu ställer ut som Wilhelm von Kröckert är det sin mammas flicknamn som han har plockat upp.
För ett år sedan tog han över en av Stockholms mest kända ateljéer, en gång inredd av Anders Zorn och även använd av Astri och Evert Taube. För att ytterligare påverka förutsättningarna för sitt måleri bestämde han sig för att inte omge sig med några bilder i ateljén, inte heller via internet. Resultatet har blivit en serie detaljerade målningar i fantasyliknande stil.
Bytet av kontext ger förstås också ett uppsving i medial uppmärksamhet. Han som ofta anlitas för att prata om hur man skapar ett varumärke vill nu undersöka konstens kraft i sig.
Du ställer ut på samma galleri och kommunicerar tydligt att du bytt namn, hur får du då veta om konsten når ut på egen hand?
Gör du en sådan utställning också?
I folkbokföringen, och alltså också i passet, heter han fortfarande Ernst Billgren.
Utställningen "Originalmålningar" visas på Galleri Lars Bohman i Stockholm från 28 mars, ett 20-tal nya målningar.
Han arbetar dessutom med utsmyckningen av en del av Norra länken i Stockholm.
Framöver väntar en utställning för Venedigbiennalen. Han deltar också i en utställning för Istanbuls konstbiennal, en gothutställning där Billgrens bidrag är en svart kyrka.