Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Tonåring. You can't keep a teenager in captivity, Joshua Tree National Park. (Bilden är beskuren) Foto: Grant Hatfield

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Bilder av ungdom och upprorslusta

Ungdomens på en gång skira och våldsamma förväntan genomsyrar bilderna av tretton konstnärer från den amerikanska västkusten.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Under 90-talet frodades en ny konstvåg i Nordamerika. Konstnärer som Ed Templeton, Cheryl Dunn och Harmony Korine gestaltade ofta människor, miljöer och subkulturer de själva hade någon form av relation till. I dokumentären Beautiful losers (2008) kan man följa denna löst sammansatta grupps konstnärliga verksamhet, som ofta hämtade kraft från punk, graffiti och skateboarding. Det var romantiskt och destruktivt, på en och samma gång. Smutsiga gator och desillusionerade ungdomar blev trendigt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Ed Templeton är fortfarande verksam och hans stilsäkra fotografier för ibland tankarna till Larry Clarks produktion, även om de sällan är lika krassa som den senares. Och liksom Clark söker sig Templeton fortfarande till tonåringarnas värld, trots att han numera är en bit över fyrtio. 

I den amerikanska fotoutställningen Deadbeat Club: We are all in this. Together, som presenteras på Nevven Gallery i Majorna, ingår verk av både Dunn och Templeton. Deadbeat Club är ett oberoende Los Angelesbaserat bokförlag, som grundades av fotografen Clint Woodside 2011, och på bara sex år har förlaget hunnit publicera över femtio titlar. Utställningen på Nevven visar verk av tretton fotografer och den turnerar runt – efter Göteborg väntar Tokyo. Här erbjuds ett smakprov på vad förlaget hittills har satsat på och det är analogt fotografi av västkustbaserade konstnärer i olika åldrar. Ungdomens både skira och våldsamma förväntan genomsyrar nästan allt och viss samhällskritik anas. Bilderna är inramade och hänger uppradade på väggarna och även om de är högst sevärda i sin nuvarande form, fungerar de mest som ögonöppnare för de intressanta trycksakerna som de har hämtats från. Flera av dessa finns att bläddra i på galleriet.  

Motiven spänner från intima porträtt till skräpiga bakgårdar, såsom Jason Vaughns fina bild av ett ruckligt skjul i Wisconsin. Grant Hatfields fotografi You can't keep a teenager in captivity, Joshua Tree National Park, CA (2013) är starkt. I detta verk kombineras ungdomsfixeringen som är så stor i Amerika, och således även här, med den behövliga upprorslustan som onekligen också hör ungdomen till. Den senare är troligen viktigare än på mycket länge i USA, med tanke på det katastrofala politiska läget.