Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Mobilanvändandet bland småbarn ökar drastiskt. Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Barn har övergett tv:n för Youtube

    Användningen av internet och mobiler ökar hos barn och unga. De tv-kanaler som hoppas på att locka en ung publik har anledning att känna sig nervösa – tre av de fem mest populära programmen för åldersgruppen nio till tolv år finns på Youtube.

    En fjärdedel av alla fyraåringar använder internet dagligen, visar Statens medieråds kartläggning av barn och ungas medievanor.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Och föga förvånande så ökar användandet av mobiler.

    "Så sent som 2010 använde fyra procent av barn mellan nio och tolv år mobilen mer än tre timmar om dagen. Nu är andelen 51 procent, alltså mer än ett tolvfaldigande på sex år", säger Ulf Dalquist, forskningschef vid Statens medieråd, i ett pressmeddelande.

    Spridd smak

    En annan trend som kunnat uppmätas är en mer splittrad smak. 2012 såg nästan en tredjedel av alla pojkar mellan 13 och 16 på "The Simpsons", det mest populära tv-programmet.

    Det mest populära programmet 2016, "Idol", sågs av 11 procent av pojkarna.

    Många barn dras i stället till stora Youtubekanaler. 84 procent av unga i åldern 13–16 år följer en Youtuber (som gör Youtubefilmer). I åldern 9–12 ligger den siffran på 61 procent.

    "Bland tonåringarna lockar videobloggare som Therése Lindgren fler tittare än tv-programmen. Det är en medieanvändning som ligger mycket långt från föräldragenerationens", säger Ewa Thorslund, direktör för Statens medieråd, i pressmeddelandet.

    Hela 35 procent av flickorna mellan 17 och 18 följer Therése Lindgren på Youtube. Det populäraste tv-programmet är "Pretty little liars", som 12 procent kollar på.

    Funktionsnedsatta utsatta

    En nedslående del av undersökningen visar att tonåringar i 13–16-årsåldern med funktionsnedsättningar i högre grad utsätts för mobbning, hot eller sexuella kommentarer i samband med internet- och telefonanvändning.

    Statens medieråd genomför kartläggning vartannat år sedan 2005.