Både starkt och skört när himmel och hav tar form

Sköra fåglar och sjöjungfru­skelett drar blickarna till sig på Galleri Thomassen, som nu visar två starka konstnärsskap.

ANNONS
|

Galleri Thomassen visar fram till 2 april två kvinnliga konstnärskap, Vanna Bowles och Tilda Lovell. Båda två visar prov på stark originalitet och fantastiskt hantverk. De kompletterar dessutom varandra utomordentligt väl, då den ena (Lovell) modellerar en undervattensvärld i galleriets källare och den andra bland annat ställer ut objekt vi förknippar med luften som element, fåglar, vingar, fjärilar (vilka i sin tur sprids ut över vita bord och detaljerade blyertsteckningar).

Känsla för detaljer

Jag tycker kanske att Bowles – som dominerar rumsligt – också är den mest spännande. Bowles är utbildad i Berlin, Göteborg och Oslo och numera bosatt i Oslo. Hennes känsla för detalj och komposition är utsökt och verken har stor spännvid där både styrka och sårbarhet exponeras. De utställda objektens skörhet – de är gjorda i papper och papiér maché – förstärker känslan av att något lätt kan gå sönder. Ibland är det också omöjligt att veta om de omkullfallna, perfekt modellerade fåglarna, sover eller är döda. En ligger nogsamt placerad vid en teckning av ett barn med slutna ögon. Jag drar slutsatsen att barnet sover, men det kan också naturligtvis vara ett dött barn, det sista porträttet.

ANNONS

Fantastiska fågelmasker

Påfallande ofta visar teckningarna något som inte är helt, jag vill inte skriva halvt eller ofärdigt, utan just inte helt eftersom det är en del av kropp, en del av en kropps rörelse eller bit natur som inte är fulländad; avbrutna, döda stammar. Bland objekten finns fantastiska fågelmasker, först när man kommer närmare ser man att de går att använda på riktigt, snören är fästa som kan dras runt ett människohuvud. Den stora rovfågel med vingpennor i papper som står precis vid entrén är monumental, och inte bara ett stiliserat objekt utan också den en dräkt för konstnären att själv klä sig i för att kunna utföra performancekonst. Om priset inte var avgörande för min konstsamling hade jag mer än gärna köpt både den och flertalet andra av Bowles verk. En halv vinge på en vit vägg gör ett helt rum.

Bikini i gäddskinn

Lovells mytiska och lätt morbida undervattensvärld upptar galleriets inre och undre värld. Det är perfekt för installationen som arbetar med flera olika material; en bikini i gäddskinn hänger i ståltråd från taket och förvirrar först, vad är det? Den ackompanjerar det stora bord som är täckt av sand och påminner om något ett barn kunde bygga upp för en underbar leksession. Men i motsats till barnets värld där slumpen ofta får styra leken är Lovells värld genomtänkt och de utplacerade objektet projiceras också på väggen i bakgrunden. Det minimala skelettet av en sjöjungfru som ligger i sanden på bordet är många gånger förstorat när vi ser på väggen bakom oss. Också våra egna skuggor rör sig mot de dunkla väggarna, mellan sjögräs och spår av skulpturerna från det upplysta bordet (resten av rummet är nedsläckt). Detta är två konstnärer, båda med gedigna cv:n, som man inte får missa.

ANNONS
ANNONS