Amanda Kernell gör film om vårdnadstvist

Sameblods-regissören är dubbelt aktuell.

ANNONS
|

SVT storsatsar i sommar på svenska novellfilmer. Först ut är I will always love you Kingen av Amanda Kernell, där en ung pappa får panik och drar från sin flickvän underförlossningen.

När Sameblod hade amerikansk premiär var Amanda Kernell på plats i Los Angeles. Det kritikerrosade dramat fortsätter göra sitt segertåg över världen och vann nyligen det finaste priset på filmfestivalen i Seattle.

– Jag är jätteglad å allas vägnar för hur den mottagits. Alla fina priser och recensioner är kul i sig, men jagär också glad för att filmen lett till en dialog om innehållet och vår historia.Olika personer ser olika tematik i filmen, och ibland blottläggs också okunskapen om vår koloniala historia. Filmen ser ut att bidra till ett större samtal, vilket är väldigt intressant att följa, säger regissörenunder en kort mellanlandning hemma i Köpenhamn.

ANNONS

"Skam, familjehemligheter och svek"

Just nu är hon fullt sysselsatt med rollsättning och förberedelser inför nästa långfilm, som kommer att kretsakring en vårdnadstvist och utspelar sig dels i Sverige och dels på en charterort.

– Den berör egentligen samma teman som Sameblod och I will always love you Kingen: Skam, familjehemligheter och svek.

Manus har hon skrivit på olika hotellrum under arbetet med Sameblod, innan framgången var ett faktum.

– En vårdnadstvist inbegriper en av de största förlusterna dukan vara med om i ditt liv: att förlora dina barn, förlora din tid med dem eller förlora kontakten.

Har påverkats av liknande uppbrott

Även I will always love you Kingen, som SVT visar onsdagkväll, handlar om föräldraskap. Conny får där panik på förlossningen och bara sticker från sin flickvän och sitt nyfödda barn. Verkliga händelser har inspirerat berättelsen, även om Amanda Kernell inte vill gå in på exakta detaljer.

– Jag kommer från en familj där liknande uppbrott skett. Det har påverkat mig och jag reagerar starkt när liknande situationer uppstår runt omkring.

Novellfilmen har väckthelt olikareaktioner: allt från de som identifierar sig starkt med huvudpersonen, till de som tycker att det han gör är helt oförlåtligt.

– Jag ville göra en film om förlåtelse, där kameran och därmed vi som tittar, är på svikarens sida. Film är ju ett så empatiskapade medel, som gör att vi kan ta del av någons absolut privata ögonblick och komma närmare än vi kanske någonsin gör annars.

ANNONS

Konfronterar sin rädsla

Amanda Kernell ville undersöka sin huvudperson och med honom sin egen största rädsla: den att bli lämnad av någon hon älskar, när hon behöver den personen som mest.

– Rädslan finns också samtidigt att det är jag som är Conny, den som sviker. Vi har alla någon gång gjort något oförlåtligt. Något som kanske inte ens går att förklara med ord. Går det att, av kärlek, förlåta?

FAKTARUTA:

Här är alla åtta filmerna:

21 juni: I will always love you Kingen av Amanda Kernell. Conny får panik och drar från sin flickväns förlossning, i starkt nytt drama av Sameblod-regissören.

28 juni. Min faster i Sarajevo av Goran Kapetanovic. Regissören söker sina rötter i Bosnien, i flerfaldig Guldbaggevinnare tillägnad döttrarna.

12 juli. Möte om eftermiddagen av Åsa Kalmér. Det slår gnistor om Gunnel Lindblom, 85, och Sven-Bertil Taube, 83, i rått skilsmässodrama efter Henning Mankells manus.

19 juli. Den störste av Fiona Jonuzi. Kulturmännen Thommy Berggrens och Mikael Persbrandts kamp gestaltas obetalbart av Louise Löwenberg och Eva Johansson.

26 juli. 2060 av Henrik Hellström. Lekfull sciencefiction på äldreboende där Marie Göranzon spelar änkan efter en rik man.

2 augusti. Småstad av Johan Löfstedt. Kameran riktas rakt mot regissörens egen familj bosatt i lilla Vadstena med intressant resultat.

9 augusti. Nattbarn av Sanna Lenken. Regissören, prisad för Min lilla syster, tar sig an Hanna Gustafssons Augustnominerade serieroman om 14-åriga Iggy.

16 augusti. Hold me down av Niclas Gillis. Smärtsamt och verklighetstroget om en ung mamma i New York som försörjer sig på förnedrande vis.

ANNONS