Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Krishantering som följer nytt mönster

    Kafékedjan Le Pain Français krishantering följer ett mönster som blivit vanligare på senare tid. De som utsätts för en granskning ger sin version i andra medier, på sociala forum eller köpta annonsplatser.

    Kommunikationsexperten Staffan Dopping, på K-Street Advisors, känner väl till metoden.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Den tekniska förändringen har gjort att många makthavare, företag, politiker och rörelser kommunicerar själva utan att behöva gå via journalister och medier. Den frestelsen kan ju ingen motstå som vill kommunicera direkt. Man har en hel bukett med kanaler att kommunicera med.

    Under GP:s granskning av hur kafékedjan utnyttjat subventionerade anställningar har tidningen hela tiden bett ägarna, bröderna Samuelsson, om att få intervjua dem, något de avböjt och istället valt att svara via mejl.

    Staffan Dopping säger att företaget förmodligen känner sig belägrade.

    - Förmodligen ser de Göteborgs-Posten och er reportrar som fiender, som inte kan oskadliggöras på annat sätt än genom ett motanfall. Och känner man sig så, då klarar man inte av att tänka klart. De har bestämt sig för att ni är fienden och ni ska undvikas.

    Men han betonar att det inte är en skyldighet att ställa upp på intervjuer. Det är upp till var och en att välja var och när man blir intervjuad.

    - Med reservation för att jag inte är helt insatt så är min bild att företaget har försvårat för sig självt och hällt lite bensin på brasan med de här annonserna. Jag har även sett att folk på politisk nivå har uttalat sig om granskningen, och det betyder ju att frågan och granskningen av företaget hålls vid liv en längre period, vilket inte är vad företaget behöver för att återfå anseendet, säger han.

    När bröderna nu, fyra veckor efter GP:s granskning, låter sig intervjuas och ge sin version av vad som hänt gör de det i helsidesannonser i Metro, sociala medier och i en GT-intervju.

    I ett mejl till GP förklarar Samuel Samuelsson varför man valt att göra så:

    - Vi är ett litet familjeföretag som självklart inte har någon expertis inom kommunikation med massmedier. Vi driver kaféverksamhet och lägger vårt fokus på den.

    Han skriver också att man inte är rädda för en saklig och objektiv granskning.

    - Det tycker vi inte att vi har fått. I stället har GP publicerat ogrundade anklagelser och faktafel om oss, skriver han.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.