Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Susanna Sundström, student och föreläsare Ung Privatekonomi

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Krönika: Skolan måste utbilda elever i privatekonomi

    Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

    I mitt arbete som föreläsare har jag besökt både byggklasser i utkanten av Göteborg och ekonomiklasser i Stockholms innerstad. Eleverna jag träffar är överens om en sak: de vill ha råd med sina drömmar. För att nå dit krävs det av de flesta att de sparar.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Jag brukar fråga eleverna om det finns någon speciell typ av person som sparar och svaret brukar nästintill alltid bli att det är en medelålders, högerröstande, kostymklädd man med ett tryggt midjemått och girig blick. Det är tydligt att spardrömmarna är avlägsna för många.

    Jag märker också att den kunskap eleverna fått med sig hemifrån spelar stor roll för hur man ser på sparande. Det är främst de elever som har högutbildade föräldrar med stort ekonomiskt kapital som ser möjligheter att spara.

    Sedan unga år har de egna fonder och har sett hur pengar kan växa på ett konto. Någonstans mellan mellanmål och godnattkramar kommer samtal om världsekonomi och konsumentmedvetenhet fram och skapar ett ekonomiskt självförtroende, som bland annat leder till insikten om vikten av att spara.

    Mina kollegor och jag åker runt i landet och lär gymnasieelever hur de ska göra för att få råd med sin första lägenhet, hur de undviker skuldfällor och hur de ska lyckas med aktier och fonder. 96 procent av de 4 196 elever jag har träffat är inte bara nöjda med föreläsningen och vill börja spara, de flesta vill också att det ska läras ut mer privatekonomi i skolan.

    Trots det tror de flesta lärare vi kontaktar att privatekonomi bara är intressant för ekonomielever.

    Brist på kunskap om privatekonomi gör sparande till en klassfråga i dag, särskilt eftersom alla inte får med sig lika mycket kunskap hemifrån. Det kan diskuteras om pengar är något fundamentalt för ett lyckat liv, men alla ska ha kunskapen om hur de får råd med sin första lägenhet och våga diskutera räntan för sitt sparkonto.

    Att ha en god privatekonomi är inte att vara girig eller att rösta blått, det är att se sina rättigheter. Skolan måste folkbilda genom att göra privatekonomi till ett eget ämne. Inte som i dag när det bara är en del av samhällskunskapen. Först när vi i tidig ålder höjer kunskapsnivån om privatekonomi kan sparande bli en möjlighet för alla.

    [email protected]