Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Krönika: Även det smala måste få växa i en konststad

Kultur

Ett av de mer avgörande elementen i den politiska retorikens grundkurs innebär att försöka få besparingar att se ut som satsningar. Då kan jobbiga frågor styras bort och en problematisk opinion vändas. När kulturkommunalrådet Helena Nyhus (S) i går meddelade omvärlden att Göteborg behöver en ny konsthall var hennes egentliga ärende ett annat, nämligen att Konsthallen vid Götaplatsen ska stängas. Av besparingsskäl. Det är en obegriplig åtgärd i en stad som säger sig värna kulturen, men samtidigt symptomatisk för det styrande skiktets kultursyn.

Å ena sidan evenemangsstaden Göteborg där alla plånböcker är öppna, där ingen byråkrati får sätta några gränser, där det mesta är möjligt. Å andra sidan ett antal institutioner som i vissa fall lever under lika svårartade ekonomiska betingelser som det fria kulturlivet. Den som tvivlar kan alltid fråga Konstmuseets chef Isabella Nilsson hur det är att skapa nya utställningar utan nästan någon budget alls, eller hur verksamheten ska fungera när arbetsplatsen håller på att vittra sönder.

Om fem år är det tänkt att en ny konsthall ska öppna på Backaplan. En idé som absolut har potential och som rätt behandlad kan innebära åtskilligt för Konstgöteborg. Men fem år är lång tid och många beslut ska fattas på vägen innan en ny konsthall verkligen blir av. Fem år är dessutom mer än tillräckligt för att i grunden destruera de infrastrukturer nuvarande ledning på Konsthallen byggt upp. Hade det funnits verklig politisk vilja att göra Göteborg till en konststad hade det givetvis gått att skaka fram de medel som krävs för att hålla Konsthallen vid liv även under de kommande åren.

Kommunens satsning på konsteventet i Eriksbergshallen – And there was light – framstår i ljuset av Konsthallens nedläggning som ännu mer problematisk. Konsthallen stängs av besparingsskäl samtidigt som kommunen satsar hundratusentals kronor på en utställning ägd av en nystartad eventbyrå i Malmö. Varför det? Hur långsiktiga är de prioriteringarna?

Under Lene Crone Jensens ledning har Konsthallen stått med båda fötterna fast förankrade i samtidskonsten. Den har varit en viktig arena för både Valand och Fotohögskolan, men här har också getts plats för flera av samtidens mer inflytelserika och nyskapande konstnärskap.

Publikfriande? Inte ett dugg. Men den kommun som vill värna kulturen, den kommun som vill vara en viktig konststad måste också låta det ibland smala men högkvalitativa få plats att växa för att nödvändig syresättning ska kunna äga rum.

Mest läst