Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Konstnären vill ha debatt

    Bland de många klagomål som fått Världskulturmuseet att plocka ned tavlan Scène d'amour finns hot. Men museichefen Jette Sandahl menar att museet inte viker sig för maktspråk och tänker heller inte polisanmäla. Upphovskvinnan Louzla Darabi hoppas komma till Göteborg och debattera.
    Världskulturmuseets utställning om hiv och aids har fått många, främst muslimer att reagera. Bland de hundratals mejl om målningen Scène d'amour av konstnären Louzla Darabi finns en några mer eller mindre förtäckta hot mot både konstnären och personalen. Detta skriver också ledningen i ett brev som hänger på den plats där tavlan tidigare hängde.
    Men Världskulturmuseets chef Jette Sandahl säger att någon polisanmälan inte är aktuell.
    - Det vi mest känner för är de många, många väldigt respektfulla inlägg vi fått, folk som säger till oss att här är något ni ska titta på igen och tänka över. Det betyder mer för oss än de enstaka aggressiva människorna. Vi tycker inte att det ska bli substansen, säger Jette Sandahl som inte vill prata ytterligare om hoten.

    På museet hänger en annan av Louzla Darabis målningar och ytterligare en målning i serien ska hängas upp, i stället för Scène d'amour där en text ur Koranen ingår. På varken det kommande verket eller tavlan som redan finns på plats finns någon text.
    - Korantexten på tavlan har inte varit viktigt i det här sammanhanget. Det är ingen kommentar till hiv-temat, säger Jette Sandahl och tillägger att syftet med tavlorna är att ge hylla den erotiska kärleken som motvikt till allt lidande och elände i utställningen.
    Louzla Darabi säger att hon inte kan döma museichefen för hennes beslut. Kraften i tavlan finns kvar, menar hon.
    - Den kan störa människor och väcka frågor. Det är ett erotiskt verk där en kvinna njuter och jag vill visa ett samband mellan njutning och det heliga. Om man förlänger detta: vilken position har kvinnan i ett patriarkalt samhälle i allmänhet och i algeriska och muslimska samhällen i synnerhet, säger Louzla Darabi som är född i Algeriet men bor i Paris.

    Konstnären för nu en diskussion med Världskulturmuseet om att komma till Göteborg för en debatt kring frågorna som hennes konst har väckt. Men när och hur det ska gå till är ännu inte klart.
    Jette Sandahl påpekar att Världskulturmuseet är en dialoginriktad organisation som inför sina utställningar bett att få publikens åsikter om vad de vill se.
    - Om vi upplever i dialog med publiken att något förskjuter vårt fokus så att vi kommer bort från det som är vår intention, då måste vi försöka justera det. Det som är kontroversiellt i den här bilden var inte essentiellt för temat. Men om någon säger till oss att ta bort allt som handlar om sexualitet i hiv-utställningen är det naturligtvis inte möjligt. Det finns hela tiden en gräns. Och ansätter konstnärlig integritet tycker jag inte att vi gör här.

    Versen som står i överkanten på Scène d'amour lyder ungefär "I Guds namn, den barmhärtige Förbarmarens namn! Lov och pris hör Gud till, all världens Herre. Den barmhärtige Förbarmaren. Domedagens Konung!"
    Ali Ikhyar, ordförande för Islamiska sunnicentret i Göteborg, har följt händelseutvecklingen men själv inte hunnit se tavlan. Han menar att kombinationen av nakna människor och en vers ur Koranen är ett slag mot troende muslimer och är tacksam över att Världskulturmuseet plockat ned verket.
    - Man kan göra vilka bilder som helst, men man har också rätt att säga att det inte är bra, säger han.
    Centret och dess medlemmar är en av flera islamiska organisationer som framfört kritik.
    - Men hot är inte bra. Jag är helt emot det och känner inte till att någon har gjort det, säger Ali Ikhyar.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.