Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Linda Hofvander: Spegel (beskuren)

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Konstlördag 12 september

    Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

    Oscar Ramos

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Hammarkullens konsthall

    T o m 4/10

    The Sun always shines on T.V., av det norska popbandet A-ha, måste vara en av 80-talets mest smäktande låtar. Oscar Ramos återanvänder titeln i sin utställning på Hammarkullens konsthall. Parabolantenner presenteras i upplysta montrar, readymades som har modifierats på varierande sätt. Objekten pryds med bokstäver från olika alfabet, såsom det persiska, turkiska och det moderna latinska som används i denna text. Tecknen bryter fram som ”emojis” eller snuttifierade slogans, så karaktäristiska för kommunikationen som syns på internet i dag. En av Ramos paraboler skanderar ”Tacos Falafel Hope”, en påminnelse om hur interagerade de ”icke-svenska” kulturerna är i vårt samhälle och hur andefattigt – för att inte säga omöjligt – det vore om det inte förblev så.

    .

    Linda Hofvander

    Galleri Konstepidemin

    T o m 27/9

    Linda Hofvanders fotografier synliggör svårigheten med att fånga en helhet i bild. Precis som språket ramar kameran in ett utsnitt medan resterna skärs bort. I den frusna representationen saknas kontexten. Och snart ersätter fotografiet minnena, det är det enda som finns kvar. Utställningen The whole is other than the sum of the parts som visas på Galleri Konstepidemin är en del av GIBCA:s satellitprojekt till vilken konstnären har bjudits in av galleriet samt av Annika von Hausswolff. Det illusoriska gestaltas väl i The X där två träd korsas och bildar ett kryss. ”Här” tycks X:et säga men utöver markeringen avslöjar miljön ingenting. I Spegel skyddar en utsuddad hand ett ansikte från kamerans fastnitande makt. Här och var har objekt frigjort sig från fotografierna och placerats ut i rummet som skulpturer med motstridiga temperament. Bottnarna är många i denna spännande utställning.

    .

    Åsa Langert

    Kungsbacka konsthall

    T o m 27/9

    Kazimir Malevitjs målning av en svart kvadrat från 1915 fortsätter att fascinera konstnärer. Åsa Langerts konkretistiska utställning 100 år i kvadrat på Kungsbacka konsthall uppges vara en hyllning till verket. I Langerts tappning matchas målningar med skira skulpturer i böjd Mdf. De fruktiga färgerna vecklar ut sig i trianglar som för tankarna till Olle Bærtlings geometri. Inspiration kan också ha hämtats från den tyske konstnären Imi Knoebel. Bland de tredimensionella verken märks bland annat en tunn skulptur i gult som ligger och flyter på golvet som ett avrivet citronskal. Den kittlande provokationen som kantade Malevitjs kvadrat uteblir, nuförtiden är den väl institutionaliserad. Ändå är det intressant att se variablerna den sägs framkalla och Langerts konst är ambitiös.