Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Konkurrent närmar sig Volvo

Ekonomi Volvo är klart störst på tjänstebilsmarknaden – men Volkswagen närmar sig. Saab har tappat stort.

Volvo är fortfarande giganten på en ökande svensk tjänstebilsmarknad. Så var det även under 2011. Men konkurrenterna håller på att jaga ikapp, främst Volkswagen som ökade med närmare 24 procent medan Volvo närmast stod stilla på en marknad som totalt ökade med 4,6 procent förra året.

Det är det marknadsutrymme Saab lämnat efter sig, konkurrenterna kapat åt sig medan Volvo tog det lugnt, enligt statistik från tjänstebilsföretaget Ynnor.

Saab hade 2010 närmare tolv procent av tjänstebilsmarknaden. Det krympte till knappt sju procent under förra året. Och genast var Volkswagen där och tog för sig.

- Ja, så är det. De har varit väldigt fokuserade kring detta och anställt folk som i stort bara jobbat med det. Medan Volvo inte gjort någonting, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilsföretaget Ynnor AB.

Volvos stillestånd kan ha sin förklaring i lojalitet med ett västsvenskt bilföretag i kris. Så här sa Bo Larsen, pressansvarig på Volvo Personbilar Sverige, till GP i april 2010.

– Kalla det missriktad lojalitet, sett affärsmässigt, men vi har inte velat sätta in åtgärder specifikt mot Saabkunder.

Under 2011 hade 231 904 tjänstebilsförmån. Det är en ökning på 4,6 procent jämfört med året innan.

- Sverige mår bra, man rekryterar folk och investerar i personalen och vill att de ska vara kvar i företagen. Det är en rejäl uppgång som vi ser hos våra kunder, säger Svensson.

Det förklaras bland annat av ökade drivmedelskostnader.

- Det är billigare jämfört med att äga sin bil själv. Många bilar är lågförbrukande och har lägre drivmedelskostnad.

Företagsbilarna står för ungefär hälften av nybilsförsäljningen i landet.

- Vid normal försäljning som i fjol så var det 50/50. Men om försäljningen minskar starkt vilket det håller på att göra nu, så kommer andelen företagsbilar att öka på bekostnad av privatköpen. Detta eftersom företagen köper bilar löpande och inte är så beroende av konjunkturer och liknande, säger Ronny Svensson.

Totalt rullar hälften av landets tjänstebilar i Stockholms (30 procent) och Västra Götalands län (20,4 procent).

TT/GP

Antal bilförmåner 2011 i antalet bilar och i procent av marknaden

(2010 inom parentes)

• Volvo 75 713, 32,65 procent (32,95)

• Volkswagen 34 092, 14,70 (11,88)

• Audi 26 944, 11,62 (11,27)

• BMW 20 705, 8,93 (8,16)

• Saab 16 122, 6,95 (11,59)

• Toyota 9 203, 3,97 (4,38)

• Ford 8 883, 3,83 (3,82)

• Mercedes 6 064, 2,61 (2,40)

• Skoda 4 604, 1,99 (1,34)

• Peugeot 2 874, 1,24 (1,37)

Källa: SCB/Ynnor

Mest läst