Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
SOM-institutet konstaterade häromdagen att politikerförtroendet fortsätter att dala. Trots det lunkar S vidare i samma enkelspår när de istället borde vakna till liv och börja bygga upp förtroendet igen, skriver Vägvalet.

Kompromissen som snabbt blev till sand

Att strunta i folkomröstningen om trängselskatten och begrava den i omöjliga utredningsuppdrag vars resultat redan på förhand är bestämda är oansvarigt, skriver Vägvalet.

Replik

Trängselskatten, 17/12

I tolv timmar gällde Socialdemokraternas utsträckta hand om trängselskatten. Den ”kompromiss” de påstod sig vara för i onsdags morse blev till sand redan samma eftermiddag när Stadsledningskontoret presenterade sitt beställningsjobb: Det finns ingen enskild åtgärd som ger samma effekter för miljö och trängsel som trängselskatten. Som man frågar får man svar.

Allting är så bakvänt: För att bli av med skatten ska göteborgarna straffas med andra minst lika obehagliga åtgärder. Höjd p-taxa, sänkta hastigheter, extra regional bensinskatt och höjd kommunalskatt. Allt för att vi hade mage att rösta fel. Var finns mandatet att straffa oss för det?

Struntade i alternativen

Enligt S vore det ”vårdslöst och oansvarigt” att ta bort trängselskatten ”utan att först se över alternativen och konsekvenserna”. Men alla vet att man helt struntade i detta när den beslutades. Om det är något som är oansvarigt så är det att strunta i folkomröstningen och begrava den i omöjliga utredningsuppdrag vars resultat redan på förhand är bestämda. Har ni inte efter fem år förstått att vi göteborgare inte går på sådana här finter? Den gamla ”sanningen” om att vi i Göteborg inte äger frågan gäller tydligen inte heller längre?

Mycket i debattartikeln från S är anmärkningsvärt. Två veckor innan trängselskatten ska höjas med 22 procent är de plötsligt emot detta! S både röstade för och skrev under avtalet 2011 – och de har aldrig tidigare yttrat sig i frågan. Man kunde nästan tro att det snart är nyval.

Den uteblivna förändringen för boende i Backa och att utlandsregistrerade fordon slipper undan är plötsligt någon annans fel. Trots både en S-regering i Sverige och Göteborg. Förseningsavgiften på 500 kronor uppmärksammade Vägvalet för fyra år sedan. Först nu påstår sig S vilja göra något åt den. Tips: Ta bort hela skatten så försvinner straffavgiften automatiskt!

Borde bygga upp förtroendet igen

Men i Göteborg är det makten som bestämmer vilka köttben som ska kastas åt medborgarna. Detta trots att SOM-institutet konstaterade häromdagen att politikerförtroendet fortsätter att dala. Trots det lunkar S vidare i samma enkelspår när de i stället borde vakna till liv och börja bygga upp förtroendet igen.

Sluta upp med bortförklaringarna och gör det enda riktiga: Följ folkomröstningen, ta bort trängselskatten och anpassa Västsvenska paketet därefter.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet

Bild - 2
Theo Papaioannou (VV)partiledare, VägvaletHåkan Andersson (VV)partisekreterare, Vägvalet
Bild - 3
Mest läst