Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Ica Flygfyren i Norrtälje har ett av Sveriges första provrum för e-handelskunder. Beställ på nätet, prova och returnera det som inte passar direkt vid ditt utlämningsställe.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kommunerna som handlar mest på nätet

Jokkmokk, Storuman och Arjeplog toppar statistiken över kommuner med flest nätköp per hushåll. De som bor i Vimmerby, Lilla Edet och Mullsjö är de som ökar sin handel mest. Ett postombud i Norrtälje är först i landet med att även erbjuda provrum för de som hämtar paket.

Under 2014 hanterade Postnords ombud runt om i landet cirka 46 miljoner in- och utlämningar av varor - de flesta från den snabbt växande handeln på nätet.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Tillväxten under 2015 spås bli hela 16 procent, vilket skulle innebära att e-handeln når en total omsättning om cirka 50 miljarder kronor i år. Det här visar en sammanställning från Postnord, som TT tagit del av.

Att det är just norrlandskommunerna som är flitigast att beställa varor på nätet beror bland annat på att folk där har längre avstånd till större och specialiserade butiker.

Kläder ökar mycket

-Genom näthandeln kommer de åt ett brett sortiment. De beställer ofta saker som har med jakt och fiske, sport och fritid att göra, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Livsmedel är det näthandelsegment som hade starkast tillväxt under det första kvartalet i år, med en ökning på 46 procent jämfört med motsvarande period förra året. Kläder och skor ökade med 9 procent. Damkläder är det som går bäst och så mycket som vart fjärde köp på nätet är just damkläder.

För att underlätta för den som beställt kläder eller skor har en Ica-handlare i Norrtälje byggt ett provrum i sin butik lagom till att butiken blev postombud för en månad sedan. Nu går det att prova och se vad som passar och skicka tillbaka det som inte blev bra direkt. Magnus Aronsson, butikschef och ägare, kom på idén.

"En service vi måste ha"

-Vi jobbar hela tiden med att förbättra kundmötet och vi hade en plats under trappan som var perfekt för provrum. Det har väl inte varit någon rusning direkt, men med tanke på hur mycket näthandeln växer är det här en service vi måste ha, säger han.

Johan Eriksson, utvecklingsansvarig på branschorganisationen Svensk Digital handel, tycker att allt som ökar kundupplevelsen och underlättar för kunden är jättebra.

-De flesta e-handlare har ju returnerbara paket nu för tiden så det här är jättesmart. Kunderna som provar kläder hos postombudet kanske till och med vill ha smakråd från de som lämnar ut paketen, säger han.