Under 2014 hanterade Postnords ombud runt om i landet cirka 46 miljoner in- och utlämningar av varor - de flesta från den snabbt växande handeln på nätet.
Tillväxten under 2015 spås bli hela 16 procent, vilket skulle innebära att e-handeln når en total omsättning om cirka 50 miljarder kronor i år. Det här visar en sammanställning från Postnord, som TT tagit del av.
Att det är just norrlandskommunerna som är flitigast att beställa varor på nätet beror bland annat på att folk där har längre avstånd till större och specialiserade butiker.
Livsmedel är det näthandelsegment som hade starkast tillväxt under det första kvartalet i år, med en ökning på 46 procent jämfört med motsvarande period förra året. Kläder och skor ökade med 9 procent. Damkläder är det som går bäst och så mycket som vart fjärde köp på nätet är just damkläder.
För att underlätta för den som beställt kläder eller skor har en Ica-handlare i Norrtälje byggt ett provrum i sin butik lagom till att butiken blev postombud för en månad sedan. Nu går det att prova och se vad som passar och skicka tillbaka det som inte blev bra direkt. Magnus Aronsson, butikschef och ägare, kom på idén.
Johan Eriksson, utvecklingsansvarig på branschorganisationen Svensk Digital handel, tycker att allt som ökar kundupplevelsen och underlättar för kunden är jättebra.
Kommun Antal paket jan-mars 2015 Antal paket jan-mars 2014 Förändring % 1.VIMMERBY 18 790 13 691 37,2 2.LILLA EDET 14 401 11 542 24,8 3.MULLSJÖ 8 356 6 778 23,3 4.KINDA 11 325 9 320 21,5 5.SANDVIKEN 45 070 38 131 18,2 6.LAHOLM 26 022 22 160 17,4 7.ÄLMHULT 21 621 18 464 17,1 8.SÖDERTÄLJE 87 813 75 776 15,9 9.SUNDBYBERG 46 311 39 989 15,8 10.VÄXJÖ 94 251 81 548 15,6 Källa: Postnord
Kommun Paket/hushåll jan-mars 2015 Paket/hushåll jan-mars 2014 Förändring % JOKKMOKK 3,5 3,3 6,1 STORUMAN 3,4 3,1 8,6 ARJEPLOG 3,3 2,9 13,4 GÄLLIVARE 3,3 3,0 9,3 DOROTEA 3,2 3,0 9,0 ÅRE 3,2 2,9 9,2 HÄRJEDALEN 3,2 2,9 11,2 NYKVARN 3,1 2,8 11,5 TROSA 3,1 2,8 11,6 ÄLVDALEN 3,1 2,9 8,2 Källa: Postnord