Kommunerna förlorar på trängselskatten

ANNONS
|

Trängselskatten minskar Göteborgs och kranskommunernas inkomster. Skatt är inte en avdragsgill kostnad i Sverige, men för trängselskatten har man gjort ett undantag. Har man bilavdrag för resor så får man också dra av trängselskatten. Avdragen minskar kommunernas skatteunderlag med motsvarande belopp och kommunerna förlorar därmed ungefär 32 kr per betald hundralapp som betalas i trängselskatt, hälften för hemkommunen och hälften för regionen.

För en medelinkomsttagare med en lön på 250000 kr och som gör bilavdrag på 9000 kr blir skatteunderlaget för kommunerna 241000 kr. Vid avdrag för trängselskatten med ytterligare 13000 kr blir skatteunderlaget 228000 kr vilket innebär ett kommunalt skattebortfall på lite mer än fem procent.

ANNONS

Argumentet att intäkterna från trängselskatten går tillbaka till kommunen är dessutom felaktigt. Bidraget till aktuella infrastrukturprojekten fördelas centralt av Trafikverket i en nationell respektive regional plan. Kommunerna kompenseras inte för förlusten av skatteunderlaget och några ”öronmärkta” anslag existerar inte. Förlusten medför därför en minskning av intäkter som skulle kunnat gå till exempelvis dagis, skola och äldreomsorg.

Den totala avdragssumman för trängselskatten uppskattas till 110 miljoner kr, men det går inte att beräkna inkomstminskningen för de olika kommunerna. Något sådant underlag finns inte tillgängligt. Det som är helt säkert är att staten blir kompenserad genom att hela skatten tillfaller staten, dock försvinner en stor del i administration – över 30 procent – att jämföra med 0,5 procent i det vanliga skattesystemet.

Ingen lokal sedelpress

Lokala politiker har fått uppfattningen att man kommer att få en sedelpress i stadshusets källare och att trängselskatten kan lösa problem med snåla statliga trafikanslag. Denna uppfattning är felaktig. Trängselskatten är en statlig skatt och alla pengar tillfaller staten. I Sverige finns inga specialdestinerade skatter, alla utgifter fördelas av Finansdepartementet – oavsett var skatten genereras. Otydliga skrivningar om lokalt inflytande betyder inget.

Partier som tidigare lovade att tullar eller trängselskatter aldrig skulle införas i Göteborg, i varje fall inte utan en folkomröstning, har plötsligt bytt uppfattning utan att tänka på de kommunala konsekvenserna.

ANNONS

Jan Hallberg (M) rör till begreppen för väljarna och vill kalla trängselskatten för en vägavgift. Det är klart, det låter bättre men det är fortfarande en skatt. I regeringens proposition nämns inte ordet vägavgift. Ordet är skatt och åter skatt – statlig skatt.

När vi i Vägvalet ifrågasätter tillkomsten av trängselskatten möts vi av en kompakt tystnad. Ingen vill försvara beslutet, ingen vill förklara hur det kom till och ingen vill redovisa konsekvenserna. Det är det som är demokrati, enligt Anneli Hulthén (S).

Theo Papaioannou

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman

vice partiledare, Vägvalet

ANNONS