Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Sigrid Bárány serverar juryn i finalen av Sveriges mästerkock 2012. Bild: Bild: Robin Persson

Kocksuccén är både tv och bok

TV Sveriges Mästerkock är inte bara ett tv-program. Eller en bok. Succékonceptet från Australien är både och.

Med cirka en miljon trogna tv-tittare är Sveriges mästerkock ett av TV 4:s populäraste program. Det är inte i närheten av helgsatsningar som Let's Dance, men tittarsiffrorna för jakten på landets bästa amatörkock placerar programmet mitt mellan Äntligen hemma och Bonde söker fru.

- Vi är väldigt nöjda med de siffrorna, säger Matilda Snöwall, exekutiv producent på TV4.

Nöjd, men inte överraskad.

- Det är ett engagerade koncept som inte bara fokuserar på mat, det handlar om vanliga människors drömmar, om deras drivkraft och vilja att göra något annat med sina liv. Dessutom har alla ett förhållande till mat, även de som inte tycker om att laga mat brukar ju gilla att äta mat.

Idén till programmet kommer ursprungligen från brittiska BBC där formatet, som det heter på tv-språk, sänts i evigheter. Det var först när produktionsbolaget Shine snappade upp idén, hottade upp konceptet och började sända Mästerkocken i Australien som programmet spred sig till Sverige och TV4.

Efter sex veckors inspelning och en lång programserie står segraren Sigrid Bárány nu på egna ben. Precis som Louise Johansson gjorde förra året när huggsexan om henne började.

- TV 4 har ingen stödperson efter att programmet är klart, det ingår liksom i premissen. Däremot får segraren ett bokkontrakt och en check på 250 000 kronor. Det hoppas vi ska kunna fungera som en grundplåt, säger Matilda Snöwall.

Mest läst