Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Klart för Marieholmstunnel

    Göteborg får en ny tunnel under älven för biltrafiken vid sidan av den överbelastade Tingstadstunneln.

    På torsdagsförmiddagen fattade regeringen beslutet att godkänna tunnelprojektet, vilket innebär att en arbetsplan kan göras av Vägverket och ett tunnelbygge kan komma igång – kanske redan i höst.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Regeringen konstaterar att tunnelprojektet behövs i Göteborg för att avlasta trafiken under Göta älv. Tunneln binder tillsammans med den pågående Partihallsviadukten ihop vägarna E 6, E 45 och E 20, och kommer att innebära en rejäl avlastning av Olskroksmotet och genomfarterna i Göteborg.

    Marieholmstunneln kostar cirka fyra miljarder att bygga och får tre körfält i vardera riktning. Den blir strax under 500 meter lång och förhoppningen är att bygget skall kunna genomföras de närmaste åren.

    De första bilarna kan komma att rulla i tunneln 2016-2017 om inte överklaganden försenar projektet allvarligt. Det finns protester mot projektet, framför allt från boende inom Tingstad-Bällskärs Villaförening som är närmast berörd av tunnelbygget. Föreningen har krävt att tunnelprojektet och älvpassagen skall byggas längre norrut vid Bäckebol.

    Göteborgs kommun välkomnar dock beskedet från regeringen. Kommunalrådet Jan Hallberg (M):

    - Detta är en viktig pusselbit i satsningarna på att förbättra trafiksituationen i Göteborg och det är glädjande att regeringen snabbt fattat ett beslut och hållit det löfte man tidigare givit om ett ja till tunneln.

    Tunneln är den första delen i det infrastrukturpaket för Göteborgsområdet som totalt omfattar 30 miljarder kronor totalt och där tågtunneln Västlänken under Göteborg är det ekonomiskt tyngsta projektet (20 miljarder):

    - Det här visar för första gången också vad vi kommer att få för trängselskattepengarna i Göteborg, säger Jan Hallberg.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.