Eva Pettersson, butikschef för H&M Nordstan, kollar insamlingen av kläder.
Eva Pettersson, butikschef för H&M Nordstan, kollar insamlingen av kläder.

Klädbutiker satsar på återvinning

ANNONS
|

Bredvid kassan står gröna pappbehållare där personalen stoppar ner påsar med kläder. Eva Pettersson är butikschef för H&M i Nordstan, en av alla butiker där kunderna kan lämna in sina gamla klädesplagg till återvinning.

–Det ligger rätt i tiden. Alla är ju intresserade av en mer hållbar framtid, säger Eva Pettersson.

I Sverige har 146 ton kläder samlats in hittills i H&M:s butiker. Kläderna får lämnas in oavsett skick eller varumärke och insamlingen görs i samarbete med det schweiziska företaget I: Collect. Cecilia Strömblad Brännsten är global projektledare för klädinsamlingen som H&M startade i februari förra året.

Tanken är att insamlingen ska vara lättillgänglig och ett alternativ till att kasta kläderna i soporna.

ANNONS

–Vi köper 15 kilo kläder per person varje år, och ungefär 8 kilo hamnar i soporna. Vi vill hjälpa till att skapa ett materialkretslopp, säger Cecilia Strömblad Brännsten.

Hur många ton kläder H&M själva producerar på ett år vill hon inte svara på.

H&M samlar in kläderna och sedan tar I: Collect över. De sorterar kläderna efter bästa användningsområde. Antingen kan klädernas återanvändas och säljas till second hand-butiker eller användas i exempelvis trasmattor, eller så kan de återvinnas i isoleringsmaterial eller som textilfiber.

–Den största delen av kakan går till återanvändning, säger Cecilia Strömblad Brännsten.

När det kommer till omvandling av kläderna till textilfibrer är teknologin begränsad, berättar hon. Största delen av det som återvinns går i dag till isoleringsmaterial, men målet är att så mycket som möjligt ska återvinnas till nya textilfibrer. H&M lanserade i februari en denimkollektion med återvunnen bomull från klädinsamlingen.

Men det finns många vägar till frälsning – i alla fall enligt Joakim Levin på Nudie Jeans. Han ser att allt fler företag satsar på hållbarhetstrenden, men vill själv flytta fokus från återvinning till konsumtionsmönster.

Köper man en bil, en klocka eller någon annan elektronisk pryl är det allt som oftast självklart att få produkten lagad om den går sönder, menar Joakim Levin.

ANNONS

–Kläder har blivit det yttersta av hela slit och släng-grejen. Lossnar en knapp så använder man inte skjortan mer. Och jag förstår folk! Har man inte orken och dessutom inte vet hur man gör är det inte så lätt. Vår tanke är att vi ska hjälpa folk att göra det de egentligen vill.

Nudie Jeans har därför satsat på Repair shops och i torsdags öppnade den andra i Stockholm. Där, precis som i Göteborg, kan den som vill få sina trasiga jeans lagade.

–Med våra egna butiker blir det ett slutet system. Vi gör på ett annat sätt än många andra, och det är inte lättaste vägen. Det handlar om att göra prioriteringar som är både bökigare och dyrare.

Joakim Levin är medveten om att inte alla har råd med jeans som kostar över tusenlappen.

–Det är ju en klassfråga, precis som det är med ekologisk mat, säger han.

Att priset hamnar något högre än vanligt beror främst på att det är betydligt dyrare att ha produktionen förlagd i Europa.

– Sedan har vi heller inte lika stora volymer som många större modeföretag, säger Joakim Levin.

Däremot tror han att de som har ett miljöintresse ofta också bryr sig om socioekonomiska aspekter.

ANNONS

–Det hänger ihop.

ANNONS