Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Henrik Björnsson

Kinesiska bekymmer kan bromsa Volvo

Ekonomi En stor omdaning av ekonomin, en rejäl inbromsning och ett oroande skuldberg – situationen i Kina drabbar de svenska verkstadsbolagen hårt. I morgon får vi se hur det ändrade läget slår mot AB Volvo.

SKF, Alfa Laval, Atlas Copco och Sandvik - en efter en rapporterar de lägre försäljning, minskad efterfrågan och dystrare utsikter. De stora svenska verkstadsbolagen har det tufft just nu och det är framför allt Kina och USA som ställer till det. Ett faktum som sannolikt också kommer att synas när AB Volvo imorgon lägger fram sin rapport för det fjärde kvartalet och helåret 2015.

– Den tunga industrin har bromsat in kraftigt i Kina. Infrastrukturprojekten och bostadsbyggandet har minskat och det har drabbat all industri som har med till exempel stål, järn och olja att göra, förklarar Anna Breman, chefekonom på Swedbank.

Och när det byggs färre järnvägar och hus i världens näst största ekonomi, behövs det också köpas färre svenska kullager, gruvmaskiner och lastbilar till exempel.

Nedgången i USA beror däremot främst på att oljeindustrin bromsat in ordentligt i takt med att priset på olja fallit, berättar Anna Breman. Det beror i sin tur på att länder som Iran, Irak och Saudiarabien har pumpat upp mer olja - men de fallande priserna på olja och råvaror kan också kopplas till Kina. När det inte byggs som förr, behöver det stora landet helt enkelt inte lika mycket råvaror längre.

Och det hänger, i sin tur, ihop med att Kina just nu är mitt uppe i att förändra sin ekonomi.

Johan Lagerkvist, professor i kinas språk och kultur vid Stockholms universitet, menar att mycket av oron kring Kina går att koppla just till övergången från investeringsekonomi till konsumtionsekonomi.

– Kommunistpartiet vill att ekonomin ska växa genom att medelklassen handlar mer och inte genom att staten, som tidigare, pumpar in pengar i stora infrastrukturprojekt, förklarar Johan Lagerkvist.

Dessutom håller landet på att gå från att främst tillverka prylar till att erbjuda tjänster, samtidigt som staten ska minska sin inblandning.

Exakt hur den kinesiska ekonomin mår är dock höljt i dunkel. Någon tydlig och tillförlitlig statistik finns det inte från landet.

– De flesta utomstående bedömare tror att regeringen antingen manipulerar siffrorna eller att myndigheterna inte själva vet hur det ser ut, förklarar Johan Lagerkvist.

Istället får man titta på andra faktorer - som till exempel hur mycket elektricitet Kina använder.

– När elektricitetsåtgången går ner kan man utgå från att produktionen i fabrikerna gått ner. BNP-tillväxten i Kina under förra året sägs ligga strax under sju procent – men om du tittar på elanvändningen ökade den mycket mindre. De siffrorna borde rimligtvis ligga i paritet med varandra, förklarar Johan Lagerkvist.

Dessutom oroar det kinesiska skuldberget.

– Skuldsättningen är ett jätteproblem. Dels har provinsregeringarna skuldsatt sig högt hos de statliga bankerna för att hålla sysselsättning och BNP uppe i sina provinser - att visa höga BNP-siffror för sin region är ett sätt att klättra inom Kommunistpartiet. Lånen har de investerat i till exempel fabriker som tillverkar varor som det sedan inte finns tillräcklig efterfrågan på, säger Johan Lagerkvist.

Vanliga kineser har även tagit lån för att spekulera i fastigheter i storstäderna - där det nu talas om en möjlig bubbla. Dessutom har de så kallade skuggbankerna, som saknar reglering, en stor utlåning.

– Det finns mycket att oroa sig för där, sammanfattar Johan Lagerkvist.

AB Volvos rapport släpps 07.20 på fredagsmorgonen.

Då väntas fordonsjätten, enligt en analytikerenkät från SME Direkt, presentera ett justerat rörelseresultat på 5 739 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015. Det kan jämföras med en förlust på 1 429 miljoner kronor motsvarande kvartal föregående år. Enkäten bygger på prognoser från 15 analytiker.

Enligt samma sammanställning väntas en utdelning för helåret 2015 på i genomsnitt 3,12 kronor per aktie. En ökning jämfört med utdelningen under 2014, som låg på 3,0 kronor.

I går kom också siffror som visar att världens stora lastbilsleverantörer har fått en tuff start på det nya året. I Nordamerika sjönk orderingången på tunga lastbilar nämligen med 48 procent i januari, jämfört med samma månad 2014. Det uppges vara något sämre än analytikerna räknat med.

Mest läst