Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kapitulera inte inför dåliga mattekunskaper!

    Allt fler röster höjs för att slopa matematiken i skolan, nu senast i en artikel av läraren Andreas Magnusson. Men lösningen på allt sämre mattekunskaper bland skolelever är inte att kapitulera utan att ge lärarna utrymme att faktiskt få undervisa, skriver Johan Wendt och Hannah Pettersson, Mattecentrum.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    I DN:s kulturdel kunde vi den 30 juni 2012 läsa om Jonas Thentes idéer om att slopa matematik som ett huvudämne i skolan. Jonas Thente säger bland annat att Om man behärskar språket så har man ett redskap för att lära sig – till exempel matematik. Om man behärskar matematiken så kan man matematik., men är det verkligen så enkelt?

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vidare kunde vi i dagens GP läsa om Andreas Magnusson, lärare i svenska och religion, som även han vill slopa matematik som ett huvudämne i skolan på grund av att matematikundervisningen försämrats och att elevernas betyg ständigt sjunker.

    Det man kan fråga sig är varför lösningen till att problemet med Sveriges barn och ungdomars sjunkande reslutat i matematik skulle kunna lösas av att matematikundervisningen upphör i skolorna. Att både en journalist och en gymnasielärare anser att lösningen skulle vara att fullständigt kapitulera är skrämmande.

    Vi på Mattecentrum ger gratis läxhjälp i just matematik till över 60 000 barn och ungdomar runt om i Sverige, ungdomar som helt frivilligt söker sig till vår verksamhet för att få hjälp med sina matematiska problem. Genom att finnas till hands för eleverna arbetar vi aktivt för att höja kunskapsnivån i matematik, ge ungdomarna en chans att förstå matematiken på ett djupare plan och även att förklara vad den används till.

    Saknar förståelse

    Både Jonas Thente och Andreas Magnusson är uppenbart helt ointresserade i matematik och har heller då ingen förståelse för vad ämnet egentligen innebär och hur viktigt det faktiskt är i det vardagliga livet samt i de flesta yrken.

    Andreas Magnusson ger oss ett exempel på att blivande sjuksköterskor behöver lära sig diverse formler och räknesätt och hur onödigt detta är. Men sjuksköterskor behöver i högsta grad lära sig matematik, i deras arbetsuppgifter ingår att administrera läkemedel, räkna ut koncentrationer, spädningar och dropphastighet. Här är matematiken central och där följden av att man räknar fel kan bli fatal. Vi önskar att varken Magnusson eller någon annan blir omhändertagen av en sjuksköterska utan goda matematikkunskaper.

    Att lära sig matematik handlar om att utveckla sitt logiska och analytiska tänkande och bli en bättre problemlösare, att kunna matematik är också en grund för att ha förståelse för hur demokratiska system fungerar, vidare är svenska teknikföretag beroende av ungdomar med hög kompetens inom matematik – företag som står bakom över 50 procent av den svenska exporten.

    När vi ändå kommer in på procent, få journalister vet skillnaden mellan procent och procentenheter (Thente borde googla det och sprida det i sin yrkeskår) och har därmed problem med att rapportera korrekt.

    Magnusson klappar händerna och säger att svenska elever är fantasiska på källkritik till skillnad från kinesiska elever. Att våra ungdomar är bättre på källkritik än ungdomar som vuxit upp i en kommunistisk diktatur är väl inte allt för mycket att hurra för?

    Ge lärarna bättre förutsättningar

    Vidare ger Magnusson även ett exempel på en vanlig syn på matematik i samhället. Det är socialt accepterat att anse sig själv vara dålig på matte eller inte lagd för ämnet. Uppfattning subventioneras av lärare som Magnusson och av föräldrar som menar att Det är lugnt att du inte kan matte, det kan inte jag heller. Vi har svårt att tro att samma förälder tycker att det är lika okej att deras barn inte kan lära sig läsa eller skriva när matematiken är så djupt förankrad i vårt samhälle och i vår framtid.

    Sveriges lärarkår håller hög klass! Lösningen på de sjunkande kunskaperna i matematik är att skapa ett utrymme för lärarna att faktiskt få undervisa och låta dem slippa tillbringa arbetstiden som kuratorer, psykologer och sjuksköterskor etc. När eleverna är klara med studierna i skolan bör de gå hem och varva ned, ta en macka och sedan mötas på Mattecentrums gratis räknestugor för att fördjupa sina kunskaper ytterligare oavsett vilka nivåer de strävar efter.

    Johan Wendt

    ordförande Mattecentrum

    Hannah Pettersson

    generalsekreterare Mattecentrum