Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kampanj som kom av sig

    En bred privatekonomisk folkbildningskampanj riktad till alla åldrar. Det lovade regeringen, men det blev en tummetott. Någon bred kampanj är inte i sikte.

    Förre finansmarknadsministern Mats Odell (KD) sa för drygt tre år sedan att han var oroad över svenskarnas kunskaper om sin egen ekonomi. Kunskapsbristerna försvårar för småsparare och andra att göra kloka val för sin privatekonomi, menade Mats Odell och pekade på att uppemot 750 000 svenskar lever ur hand i mun där hyresavin kommer som en överraskning varje månad. Ungefär 200 00 lever i direkt finansiellt utanförskap utan möjlighet att låna, hyra bostad eller teckna telefonabonnemang.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    För att kunskaperna i privatekonomi skulle hålla jämna steg med behoven aviserade Mats Odell en folkbildningskampanj i privatekonomi till konsumenter i alla åldrar. Val av PPM-fonder, aktier, kapitalförsäkringar, olika sparformer och lån, kanske över telefonen, kräver kunskap.

    Per-Arne Ström, konsumentenheten på Finansinspektionen (FI), tog fram ett tio-punktsprogram med förslaget att inrätta en småspararkommission som skulle initiera och driva projekt att på bred front utbilda och stärka konsumenternas ställning. Kommissionen bildades aldrig.

    - Det var mycket fina ord, lite av ett önsketänkande från regeringen. Det är väl bara att konstatera att det i dag inte finns täckning för att tala om en bred folkbildningskampanj. Behovet ser vi nog men svårigheten är väl egentligen att få just folkbildningsansatsen, att få med fler studieförbund, fackliga organisationer och arbetsgivare att sätta till arbetstid för att ordna informationsmöten eller utbildningsträffar kring sparande och pensioner, säger Per-Arne Ström som nu samordnar FI:s pågående arbete med utbildningsinsatser kring privatekonomi till främst invandrare och arbetslösa ungdomar.

    Ytterligare aktiviteter börjar ändå tar form. Ett nätverk av myndigheter, organisationer och företag är just nu på väg att samlas bakom hemsidan GillaDinEkonomi. Svansföringen är hög: GillaDinEkonomi är Sveriges nationella satsning för att öka den finansiella folkbildningen i samhället. Målet är att öka medborgarnas kunskap om privatekonomi.

    Så mycket mer står det inte för dagen på hemsidan som ska börja fyllas med matnyttig information under åren.

    I dagsläget har nätverket 28 medlemmar.

    - Det är en väldigt bred uppslutning men vill vi ha in ännu fler medlemmar. Exempelvis har vi ännu inga studieförbund som medlemmar. Samtidigt krävs att medlemmarna är aktiva i nätverket. Det är en diger uppgift att få detta att leva över tid och över landet, säger Ylva Yngveson, sammankallande i nätverket och samtidigt chef för Institutet för privatekonomi på Swedbank.

    Nyligen presenterades en undersökning som visar brister bland främst unga och äldre i räknefärdighet och finansiell förmåga (hur bekant man är med grundläggande finansiella koncept och produkter).

    Mest oroande är att många yngre saknar tillräckliga förutsättningar för att ta till sig information. I rapporten betonar forskaren Johan Almenberg vikten av att förbättra förståelsen av hur pass "väl rustade vanliga hushåll är för att fatta beslut i komplicerade frågor". Långt ifrån en "försumbar" del kan ha svårt att fatta välgrundade beslut.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.