Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Etta sifo

Kalldusch för alliansen

Göteborg S behåller greppet i Göteborg. Men att inte folkomrösta om vägtullar kan bli dyrköpt. Uppstickaren Vägvalet kan bli vågmästare.

För första gången sedan valet 2006 har Sifo på uppdrag av GP frågat göteborgarna hur de tänker rösta i kommunvalet. I motsats till nationella mätningar visar denna väljarbarometer ett rejält övertag för de rödgröna: 48,8 procent mot 42,3 för alliansen.

S har dock tappat mycket jämfört med valet 2006. Däremot har Vänsterpartiet ökat och är större än Miljöpartiet som i stort sett ligger på samma nivå som förra valet.

På allianssidan går Moderaterna framåt, men tappet är stort för Göteborgsalliansens båda sänken: Centern och Kristdemokraterna. C kan till och med förlora sitt mandat i fullmäktige. Folkpartiet är enda alliansparti som ligger på en stadig nivå jämfört med 2006.

– Det här är världens kalldusch för alliansen som har vädrat morgonluft sedan Göran Johansson avgick, säger Mikael Gilljam, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

”Gammalmoderat”

Han summerar orsakerna till att S går så bra i Göteborg jämfört med på riksplanet:

• S har lokalt inte haft ett nära samarbete med V den senaste mandatperioden, vilket Mona Sahlin (S) har haft på riksplanet. Lars Ohly (V) skrämmer bort många S-väljare.

• Utländska medborgare som bara har rösträtt i kommunvalet har en tendens att rösta mer åt vänster.

• Alliansen med Jan Hallberg (M) i spetsen är blek och gör betydligt sämre ifrån sig här än de styrande på riksplanet. Hallberg kopplas ihop med gammelmoderater i stället för med de ”nya” moderaterna.

– Mona Sahlin har ett jättetufft motstånd i Fredrik Reinfeldt. Det har inte Anneli Hulthén i Jan Hallberg, säger Mikael Gilljam.

GP:s Sifo-undersökning pekar däremot på en avgörande skillnad jämfört med kommunvalet 2006: De rödgröna får inte egen majoritet, alltså över 50 procent av rösterna.

Sprängkraft i trängselskatt

I stället tornar två partier upp som vågmästare: Vägvalet och Sverigedemokraterna. Båda partierna ser ut att få mandat i fullmäktige.

Att det nybildade Vägvalet får fyra procent av rösterna visar vilken sprängkraft trängselskatten fortfarande har bland väljarna.

– Om Anneli Hulthén vill regera med egen majoritet måste hon närma sig ett av vågmästarpartierna. För att alliansen ska få majoritet behöver de däremot stöd från både Vägvalet och SD, säger Mikael Gilljam.

Om resultatet i Sifo-undersökningen står sig befarar han att det kan utlösa ett kaos i fullmäktige som vi inte varit med om i Göteborg tidigare.

– Det kommer att sätta många käppar i hjulet för de rödgröna och det kan bli omöjligt att styra staden. Det verkar ha kostat mer än det har smakat för S att svika göteborgarna när det gäller en folkomröstning om vägtullar, säger Mikael Gilljam.

Sifo har även frågat göteborgarna hur de tänker rösta i riksdagsvalet.

Omvända resultatet

Här är resultatet det omvända mot i kommunvalet:

Alliansen får egen majoritet med 50,5 procent mot 44,2 för de rödgröna. På riksplanet är S de stora förlorarna, M, KD, C och MP vinnarna.

Gapet mellan hur göteborgarna röstar kommunalt jämfört med riks är i stort sett detsamma som för fyra år sedan.

I GP:s Sifo-undersökning inför valet 2006 hamnade siffrorna väldigt nära det slutliga valresultatet – trots att 15 procent uppgav att de var osäkra. Nu säger ännu fler – 18 procent – att de fortfarande inte har bestämt hur de ska rösta i kommunvalet.

Kan de osäkra avgöra valet?

– Ja, många bestämmer sig sent hur de ska rösta i kommunvalet. Men det ska mycket till. Exempelvis en större skandal den sista veckan skulle kunna påverka, säger Toivo Sjörén, chef för opinionsundersökningar på Sifo.

Februari 2008: Socialdemokraterna säger ja till en utredning om trängselskatt. Kravet är att frågan avgörs i en folkomröstning.

Augusti 2009: Förslag om trängselskatter i Göteborg för att finansiera infrastrukturprojekt.

Januari 2010: Kommunstyrelsen säger ja till trängselskatt.

Februari 2010: Enfrågepartiet Vägvalet bildas. Partiet vill sätta stopp för betalstationerna och kräver folkomröstning om trängselskatten.

September 2010: En GP/Sifo visar att 57 procent av tusen tillfrågade göteborgare säger nej till trängselskatt.

Mest läst