Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
sp0ec67d.jpg

Bild: Bild: Caludio Bresciani

Kött - en mattrend på väg upp

Konsument Köttrenden syns i matlagningsprogram och bland korvstoppande storstadsmän. Vi äter mängder av kött och allt mer. Men vad är det vi egentligen äter?

Vem har inte fått en föreläsning från en proteinfrälst vän? LCHF-trenden, där proteiner och fett välkomnas och kolhydrater vägras, agerar dragkrok åt köttbranschen och köttdiskarna växer av mer produkter och fler nya namn.

Smittan har även drabbat ett flertal specialiserade köttrestauranger i Sverige. Det handlar om kött med kvalitet och det ska gärna vara hängmörat inom synhåll för gästen.

I Stockholm finns en uppsjö utpräglade restauranger som AG, Djuret, Den vassa eggen, Griffins, Svartengrens och Köttbaren. I Göteborg däremot är det mer eller mindre bara kedjorna A hereford beefstouw och Texas longhorn som vågar marknadsföra sig som köttrestauranger.

Kocken Johan Jureskog, som driver restaurangen AG, ser köttrenden som ett sätt att höja medvetenheten för en styvmoderligt behandlad råvara.

- För att djuren ska få det bättre, och vi ska få bättre kött, måste vi bli mer kunniga om riktigt kött och även vara beredda att betala mer för kvalitet, säger han.

Han ser även att en ökad kunskap om det vi äter kan förändra vår jakt på de billigaste råvarorna. Det ska helt enkelt inte vara så billigt att vi har råd att äta kött sju dagar i veckan.

- Svensken är snål när det kommer till mat och vi är inte beredda att betala för kvalitet. Jag är ofta nere i Frankrike och Spanien och där upplever jag att man är mer intresserade av råvaror och man är villig att betala för högre kvalitet, säger Johan Jureskog.

En del av trenden kan dock ses som en liten mottrend till konsumtionen och svinnet. I den så kallade ”nose-to-tail”-filosofin köper restaurangen in ett helt djur och lagar en uppsjö rätter tills allt är använt. Den positivt lagde kan se det som att finkrogarna gör vad de kan för att lyfta mindre ädla köttdetaljer, och minska svinnet, medan kritikern ser ett desperat försök från karnivorerna att rättfärdiga köttätande i tider av larmrapporter om usel djurhållning, klimatfarlig överkonsumtion och köttklister.

Men parallellt med köttrenden har det just uppstått en annan trend. I början av året gav författaren Jonathan Safran Foer ut boken Äta djur som reflekterar över köttuppfödning, vad ett djur är och vilket sorts ansvar vi borde ta för vårt ätande. Tillsammans med bland annat svenska Matens pris har rörelser som kampanjen Köttfri måndag blommat upp. Hotellet Nordic Light Hotel i Stockholm har hakat på och allt fler företag och organisationer inför den köttfria dagen som ett svar på vår enorma köttkonsumtion.

- Jag tycker att vi i Sverige måste satsa på det svenska köttet och skapa förutsättningar för en så bra produktion som möjligt. Vi konsumenter måste tvinga bönder och bransch att ta fram bättre kvalitetskött från djur som har levt bra, säger Johan Jureskog och fortsätter:

- Men vi kan inte äta kött så ofta som vi gör utan när vi väl äter så ska vi se till att det är en bra råvara vi äter.

Mest läst