Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Vägvalet har sedan start påpekat att först ska alternativ fram, sedan kan man börja justera i systemet, skriver debattörerna.

Kör inte över Göteborgs invånare!

Gabriel Lindh har helt missat poängen. När den politiska inriktningen är viktigare än att göra konsekvensanalyser och skapa bra lösningar för medborgarna går det lätt snett, skriver Theo Papaioannou och Håkan Andersson (VV).

Nej Gabriel Lindh, trafikkaoset vid Polhemsplatsen har inte funnits tidigare. Det är ett resultat av en obefintlig analys av konsekvenserna som borde gjorts i förväg. Runt Stampbroarna och Polhemsplatsen fanns inga problem innan man genomförde förändringen. En förändring som nu, via ett ordförandebeslut i Trafiknämnden, justerats tillfälligt för att tänka igenom problemet som uppstått. Något man haft 2–3 år på sig att fundera över.

Gabriel Lindh missar poängen med vår debattartikel. Det handlar om att den politiska inriktningen är viktigare än att låta tjänstemännen få möjlighet att förklara konsekvenserna och skapa bra lösningar för medborgarna i staden.

Och frågan handlar inte om hur få kilometer bilfiler man stjäl av det totala vägnätet, utan konsekvenserna som detta orsakar: Stillastående köer och sämre luft. Men Lindh tycker detta är en självklar utveckling i 2000-talet och förordar mer av samma åtgärder som redan visat sig ge trafikkaos – även för bussarnas framkomlighet.

Få kör för skojs skull

Vägvalet har sedan start påpekat att först ska alternativ fram, sedan kan man börja justera i systemet. Det ställer dock stora krav på samhällsfunktionerna då vi alla vet att de till största delen bygger på arbetsdagar måndag till fredag, kl. 08.00 – 17.00. I dag är det få som kör bil för skojs skull utan det handlar om att få ihop den privata livssituationen.

Göteborg är bilarnas stad, Volvos hemstad. Det bör vi vara stolta över men det verkar enbart passa ibland för vissa som till exempel när vi ska anordna Volvo Ocean Race eller dylikt. Volvo är en av de främsta arbetsgivarna i Göteborgsregionen. De har varit och är en viktig aktör för uppbyggandet av Sveriges välfärd. Tekniken har gett oss bränslesnålare fordon och kommer att ge oss helt avgasfria på sikt.

Enligt Trafiknämndens årsrapport har biltrafiken i det centrala stadssnittet minskat med 1,6 procent under 2011 och sedan 1970-talet. Göteborgstrafikens klimatpåverkan minskade under 2011 med cirka 800 000 ton CO2 jämfört med 2010.

Slutligen: På 2000-talet stadsplanerar vi hellre Göteborg tillsammans med dess invånare än att vi kör över dem, som man gjorde för 2 500 år sedan innan demokratin föddes i det antika Grekland.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare Vägvalet

Mest läst