Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Isbrytaren Tor Viking II på besök i Stockholm 2011.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kända isbrytare flyttar utomlands

    Sjöfartverket och rederiet Transatlantic avslutar sitt femtonåriga samarbete. Det betyder att isbrytarna Tor Viking och Balder Viking efter 2014, respektive 2015, inte längre ska arbeta på svenskt vatten.

    Sjöfartverket ser sig nu om efter nya samarbetspartner eftersom de fem statligt ägda isbrytarna som finns inte själva klarar att hålla svenska farleder öppna under kalla vintrar.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Transatlantics erbjudande om förlängning av kontraktet är för dyrt. Vi tycker att de inte borde vara så dyra med tanke på vårt långa samarbete. Men de har satt vad de anser vara ett marknadsmässigt pris, säger isbrytardirektör Tomas Årnell på Sjöfartsverket.

    Sjöfartverket ska nu leta alternativ på marknaden. Bland annat har samarbetet med Finland ökats.

    - Kustbevakningens tre nya båtar har viss isbrytarkapacitet och kan också vara en hjälpande resurs, säger Tomas Årnell och tillägger at han inte är orolig för att saken har ordnats fram till vintern 2016 då kontrakten med Transatlantic löpt ut.

    Rederiets affärsområde Viking Supply Ships, som bland annat omfattar isbrytning, meddelade på onsdagen att man just skrivit ett längre befraktningsavtal med ett stort oljebolag för isbrytning med Tor Viking eller Balder Viking.

    Avtalet gäller säsongerna 2014 och 2015 i subarktiska farvatten, med option också för 2016 och 2017. Avtalet är värt ca 36, 5 miljoner dollar, omkring 230 miljoner kronor.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.