Sjöfartverket ser sig nu om efter nya samarbetspartner eftersom de fem statligt ägda isbrytarna som finns inte själva klarar att hålla svenska farleder öppna under kalla vintrar.
- Transatlantics erbjudande om förlängning av kontraktet är för dyrt. Vi tycker att de inte borde vara så dyra med tanke på vårt långa samarbete. Men de har satt vad de anser vara ett marknadsmässigt pris, säger isbrytardirektör Tomas Årnell på Sjöfartsverket.
Sjöfartverket ska nu leta alternativ på marknaden. Bland annat har samarbetet med Finland ökats.
- Kustbevakningens tre nya båtar har viss isbrytarkapacitet och kan också vara en hjälpande resurs, säger Tomas Årnell och tillägger at han inte är orolig för att saken har ordnats fram till vintern 2016 då kontrakten med Transatlantic löpt ut.
Rederiets affärsområde Viking Supply Ships, som bland annat omfattar isbrytning, meddelade på onsdagen att man just skrivit ett längre befraktningsavtal med ett stort oljebolag för isbrytning med Tor Viking eller Balder Viking.
Avtalet gäller säsongerna 2014 och 2015 i subarktiska farvatten, med option också för 2016 och 2017. Avtalet är värt ca 36, 5 miljoner dollar, omkring 230 miljoner kronor.