Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Julhandeln på nätet ökar

    Svenskarnas julhandel på nätet ökar kraftigt. En stor del av handeln sker med mobiler och surfplattor, visar en studie. Men det finns många fallgropar när man handlar online.

    De närmaste månaderna blir intensiva när det gäller näthandeln. Och den 15 december väntas den svenska julhandeln på nätet nå sin topp och den totala försäljningen online beräknas uppgå till 929 miljoner kronor, enligt en undersökning från det amerikanska företaget Adobe.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Svenskarna är de som lägger mest pengar per person på e-handelsköp när julhandeln är som intensivast. Svenska konsumenter är, enligt undersökningen, lite sena i starten och börjar julhandeln online den 25 november.

    Undersökningen bygger på en analys av tusentals e-handelssidor och besök på nätbutiker under oktober.

    Vid årets julhandel på nätet väntas betydligt fler än tidigare använda sina mobiler och surfplattor - en ökning med 31 procent jämfört med samma period förra året.

    Men det finns också vissa risker att köpa varor på nätet.

    -Många gånger handlar folk gränsöverskridande utan att veta om det. Då kan det bli svårt att reklamera varorna om det är fel på dem. Du har alltid ett extra skydd om du betalar med kreditkort, eftersom köpet omfattas av konsumentkreditlagen, och man kan vända sig till kortutgivaren om företaget trilskas, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa.