Att Google, Ikea, H&M, Spotify och Ericsson – kända företagsnamn och varumärken som alla har ett förhållande till – ligger högt på topplistan är ingen större överraskning.
Men man måste inte leta sig särskilt långt ned för att hitta företag som är mer okända för den bredare allmänheten.
Näst populärast bland unga tekniker är ÅF – det som en gång hette Ångpanneföreningen och i dag är en jätte i teknikkonsultbranschen. Trea på samma lista ligger Sweco, också det ett teknikkonsultföretag.
Lars-Göran Sporre på Swecos avdelning för Industriteknik i Göteborg säger att företaget jobbat under en längre tid med att utveckla personalen. Bland annat när det handlar om utmanande uppdrag, utvecklingsprojekt, personliga mål och stöttning av kompetenta kollegor.
- Glädjande att se att det ger resultat, säger Lars-Göran Sporre.
Han säger att det varit ett tydligt fokus de senaste fem åren och att även medarbetarenkäter visar att företaget är på rätt väg.
Hur har ni jobbat för att det ska bli känt utanför företaget?
- Vi har försökt att vara mer publika, och mer aktiva på högskolor. Berätta vad vi gör, säger Lars-Göran Sporre.
Sweco har totalt 9000 anställda varav 700 i Göteborg. Företaget har växt kraftigt här i och med förvärvet av Vectura tidigare i år.
Mätningen som utser de mest eftertraktade arbetsgivarna heter Karriärbarometern och är årligt återkommande. I årets undersökning har 17710 yrkesverksamma akademiker svarat på frågan om hos vilken arbetsgivare de helst skulle vilja jobba.
FAKTA: Drömarbetsplatsen
Här vill svenska ungdomar helst jobba.
Teknik
ÅF
Sweco
IKEA
ABB
Volvo Group
Spotify
Atlas Copco
Hennes & Mauritz
Vattenfall
Ekonomi
IKEA
Hennes & Mauritz
Spotify
Nike
McKinsey & Company
ICA
The Boston Consulting Group
Handelsbanken
Exportrådet
Data/IT
Spotify
Microsoft
Apple
IKEA
DICE
Hennes & Mauritz
Sveriges Television
Ericsson
Samsung