Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Jetshop växer när e-handel flyttar till butiker

    Snart flyttar e-handeln in i butikerna. Göteborgsbaserade Jetshop som bygger plattformar för e-handel köper nu konkurrenten E-butik i Norden.

    Jetshop vill vara i framkant när allt fler butikskedjor går över till e-handel och flyttar in terminaler och teknik i de fysiska butikerna. Och kunderna är redan med på det tåget.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Snabbväxande Göteborgsföretaget Jetshop firar i veckan tio år med nya större lokaler vid Ullevi. Genom kontantköpet av E-butik i Norden vill Jetshop expandera och komma ut på nya europeiska marknader för e-handel.

    - En naturlig affär att vi går samman för att klara konkurrensen från amerikanska bolag och kunna växa utanför Norden. Vi kommer att se fler affärer av det här slaget i framtiden, säger Christian Zanders, vd Jetshop.

    Genom den nya affären ökar antalet medarbetare från 40 till 60 med kontor i Göteborg, Södertälje, Växjö och Wroclaw i Polen. Omsättningen ökar från 43 miljoner till 65 miljoner, prognosen för nästa år ligger på närmare 80 miljoner.

    Jetshop och E-butik i Norden utvecklar plattformar för e-handel för små och medelstora företag. Jetshop har 2 000 kunder, bland annat Ica, Bilia och Intersport. E-handel i Norden har 1 100 kunder. Det handlar om webbutiker och system kring betalning och marknadsföring. Jetshop samarbetar dessutom med 200 partner som levererar applikationer till e-handelslösningar.

    Medan detaljhandeln står och stampar så växer e-handeln så det knakar. Handelns utredningsinstitut räknar med att e-handeln omsätter 60-90 miljarder de närmaste fem åren och blir en allt större del av den totala handeln.

    - Det rör sig om den största och snabbaste förändringen någonsin inom detaljhandeln, säger Christian Zanders som ser stora affärsmöjligheter i framtiden.

    Kunderna har redan upptäckt e-handeln. Och på senare år har allt fler större handelskedjor insett potentialen i e-handeln när volymerna ökar. Och då handlar det inte bara att skapa vanliga webbutiker. Utvecklingen går mot att flytta in e-handeln i de fysiska butikerna och köpcentren och skapa nya säljkanaler, hantera returer och kunna marknadsföra sina produkter.

    - Det handlar om stora investeringar i ny infrastruktur i butikerna. Där ser vi en växande marknad för att utveckla ny teknik, tjänster och kompetens, säger Christian Zanders.

    Jetshop vill fortsätta expandera och blickar utanför Norden. Våren 2015 planeras en börsintroduktion. Detta för att få ekonomiska muskler för att växa ute i Europa. Storbritannien ligger långt framme inom e-handelns utveckling, liksom Tyskland, Frankrike och Holland. I Polen finns potential för en kraftig utveckling, menar Christian Zanders.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.