Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Jeff Werner.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Jeff Werner: Spiken i kistan för Arkitekturmuseet

    Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

    Sveriges enda arkitekturmuseum ligger i Stockholm. En kort tid till. I en promemoria från Kulturdepartementet, Översyn av form- och designområdet, slås den sista spiken i dess kista.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Signalerna är tydliga. Departementet tycker arkitektur är tråkigt – medan mode och design är skojigt. Den process som inleddes 2009, från arkitekturmuseum till designcentrum, ska nu intensifieras.

    Museer är dammiga, tänker departementet. Arkitekturmuseets samlingar bör därför flyttas så långt bort som möjligt, till något lager eller arkiv. I stället ska ett Center skapas på Skeppsholmen, förslagsvis med namnet ”Statens design och arkitekturcent­rum”. Arenor är också skojiga. De för tankarna till fotboll och andra folkliga aktiviteter. Ett alternativt namnförslag i promemorian är sålunda ”Arena för Arkitektur och Design”.

    Centra och arenor är inte bara mycket roligare än museer, de är också bättre på att nå ut till allmänheten. De behöver inte ens hålla sig i ett eget hus. Exempelvis skulle ett designcentrum kunna presentera sig på politikerveckan i Almedalen, skriver departementet.

    För att tillfredsställa landets regioner föreslås också lokala designcentra. Ted Hesselbom och Anna Billing på Röhsska museet i Göteborg tillhör de intervjuade. Dessa centra ska göra lika skojiga saker som det nationella, men på lokala teman som till exempel äldreomsorg.

    Produktdesign är inte bara skojigt, tycker departementet, det leder också till att företag som Apple och Ikea tjänar mycket pengar. Sådant är bra. Men varför man ska gå till ett designcenter för att titta på Ipads och soffor är oklart. Visas de inte lika bra i företagens egna butiker?

    Äldre föremål är inte lika kul. Åtminstone om man tittar på dem i en utställning. Lite muntrare är det att se dem på webben. Tyvärr, skriver departementet, är den ”digitala kommunikationskompetensen” inte så bra på museet. På ett centrum kan det bli mycket bättre.

    Men kan en kvarts miljard människor ha fel? Något som departementet helt har missat är att det aldrig funnits fler museibesökare än just nu. Liksom att dessa går på museum för att möta saker i verkliga livet, något som också bekräftas av intresset för antikviteter och gamla hus.

    Att även intresset för samtida arkitektur och design är stort visas av det gångna årets debatter om miljonprogram och utförsäljning av allmännyttan. Debatter som skulle kunna fördjupas och politiseras av ett arkitekturmuseum. Men Kulturdepartementet vill sannolikt, lika lite som Apple och Ikea, koppla samman design och politik.