Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Jakob Grünberg med sin smartphone.

Jakob Grünbergs kamp för sin smartphone

Skärmen slocknade på Jakob Grünbergs nya smartphone efter bara tre veckor. Då svarade elektronikjätten Mediamarkt att garantin inte gällde, eftersom telefonen hade yttre skador - på insidan.

Jakob Grünberg, 25, berättar att när han skulle lägga upp sin nya tatuering på Facebook slocknade skärmen. Det blev en så kallad "black screen" på hans tre veckor gamla Samsung Galaxy S6. Han lämnade in den till Mediamarkt i Högsbo, där han hade köpt telefonen med abonnemang.

Han säger vidare att efter några veckor hörde Mediamarkt av sig efter att verkstaden hade kontrollerat den, med beskedet att det inte handlade om ett fabrikationsfel - utan att det var han själv som hade haft sönder den.

- De sa att man kan trycka sönder skärmen. Men – det är en touchtelefon. Man använder sitt finger, säger Jakob Grünberg.

När han sade att han bara använt den som vanligt fick han höra att skärmen kunde ha gått sönder om han hade suttit på den, vilket han säger att inte hade gjort. Lagningen skulle kosta honom 2 200 kronor.

Enligt konsumentköplagen är det upp till säljaren att bevisa att kunden har orsakat felet. Men det kan vara väldigt svårt för kunden att motbevisa säljaren, enligt en konsumentrådgivare som GP har talat med.

Jakob Grünberg kunde välja att erkänna att han orsakat skadan och få ner summan till ungefär hälften och erbjöds ett presentkort på 1 500 kronor på andra produkter, men det vägrade han göra.

Till slut bestämde han sig för att hämta ut sin obrukbara smartphone. Då kom nästa chock - en tydlig spricka på skärmens utsida. Då fick han till slut en ny telefon utan kostnad.

Mediamarkt, som skickar sin elektronik på lagning till externa verkstäder, ville först inte kommentera ärendet för GP utan ett ärendenummer. Efter att ha mottagit det skriver Mediamarkt följande till GP i ett mejl:

"Kunden lämnade in sin telefon då skärmen blivit svart. Verkstaden konstaterade att det var en spricka i displayen inuti telefonen. Detta syntes inte med blotta ögat utan displayen var trasig på insidan. Vad varuhuset sedan konstaterade var att sprickan blivit större från det att telefonen lämnade verkstaden till att den anlänt i varuhuset, då bilden ifrån verkstaden visar en mindre spricka än när varuhuset fick tillbaka den. Då det var svårt att fastställa när sprickan uppkommit tog varuhuset beslutet att erbjuda kunden en ny telefon. Detta beslutades utan vetskap om att kunden kontaktat er på GP".

Hur vanlig skadan är kan Mediamarkt inte svara på, men skriver:

"En telefon är en liten dator och de är känsliga så alla typer av fel kan uppstå som gör att skärmen blir svart".

Jakob Grünberg, som själv jobbar som säljare, tänker återgå till sina rutiner att handla elektronik direkt på nätet utan återförsäljare.

Mest läst