Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

"Jag ger mig ut i vimlet"

För mig är nätverk något som behövs till datorer. För 300 företagare på Göteborgsminglet är ett större nätverk nödvändigt för att göra affärer.

Klockan är halv åtta en torsdagsmorgon. Tanken på mingel känns något främmande. Men jag har ju nyss gått en mingelskola, så det är bara att köra. Med ett imaginärt cocktailglas i handen ger jag mig ut i vimlet.

Nästan 300 personer har kommit till det elfte Göteborgsminglet på Världskulturmuseet för att knyta nyttiga företagskontakter. Ingen är egentligen här för att göra affärer utan för att skapa nätverk som kan löna sig på lång sikt. Alla har fått en haklapp – ett A4-papper på bröstet där det står vem man är, var man jobbar, vad man är bra på och vad man söker.

Ingen kommer fram till mig. Kan det bero att jag redan står tillsammans med en person, min fotograferande kollega Anna, och att vi inte har rört oss ur fläcken? Ett misstag, fick vi lära oss på mingelskolan.

Vi delar på oss och efter några sekunder kommer Bengt Helgius fram och hälsar. Vid 58 års ålder tvingade finanskrisen honom att skola om sig. Nu är han ekonom och nybliven företagare.

- Jag letar helt enkelt efter uppdrag. Det finns massor av egenföretagare som avskyr bokföring och redovisning. Det är det jag kan nu.

Jag får intressanta erbjudanden om effektiv mejlhantering, bättre organisation på jobbet och en skattemässigt gynnsam pensionärstillvaro i Portugal. Andra tittar på min haklapp, säger "GP, kul" och hastar vidare till mer lockande personer. Umgänget blir lite ritualiserat, säger psykologen Per Johan Nimandius.

- Folk läser på lappen. Väcker det inte intresse släpper de kontakten och går vidare.

Att vara i rörelse är en lärdom från mingelskolan – en träff tidigare i veckan där konsulterna Anneli Egestam och Richard Cederquist tipsade om hur man ska bete sig i sådana här sammanhang och där jag var elev.

- Det handlar om att så frön som kan skördas långt senare. Gå inte hit för att sälja, för ingen är här för att köpa, säger Anneli Egestam.

Richard Cederquist säger att målet med mässan är att hjälpa företagare att få bra kontakter.

- Innan du går hit, fundera på vem som skulle vara en bra samarbetspartner. Vad behöver du? Till exempel skulle en frilansfotograf kunna gå hit för att leta efter en webbdesigner.

Tina Wenäll gick mingelkursen samtidigt med mig och hon fick kontakter redan då. Nu ses vi igen och pratar en stund innan vi upptäcker att vi bryter mot ett av tipsen från kursen – vi står nästan axel mot axel. För att markera att det pågår ett samtal ska vi vara vända mot varandra.

Vi flyttar på fötterna så vi står ansikte mot ansikte och jag frågar om Tinas klädsel. Ett av tipsen på kursen var nämligen att sticka ut i havet av svarta och grå kavajer. Flera av kursdeltagarna har tagit det till sig. Jag ser till exempel ingenjören Anders i knallröd kavaj och fotografen Håkan i skrikrosa skjorta. Tina har pälsväst.

- Mässan handlar inte bara om att skapa egna nätverk, säger hon. Lika viktigt är att förmedla kontakter. Så om någon behöver samarbeta med ett flygbolag är det bara att säga "leta efter hon med pälsvästen".

Färg och stil är just vad Carina Näsman arbetar med.

- Jag jobbar med privatkunder som behöver hjälp med sin klädsel. En del av konsten att mingla handlar om att synas.

- Man är inte här för att jaga kunder i första hand. Men om du hjälper andra att få kontakt med andra blir du ihågkommen, så på sikt lönar det sig för dig också.

Och min outfit? Beige byxor, ljus skjorta och mörkblå kavaj, hämtade ur en garderob som inte direkt är sprängd till bristningsgränsen.

- Du bryter olika färger, det är bra. Och att ha få kläder gör det ofta lättare att välja, säger Carina diplomatiskt.

Under mässan har jag samlat på mig en rejäl bunt med visitkort. Ett klassiskt nybörjarfel, säger Anneli Egestam.

- Många går härifrån strålande av energi och säger "se så många visitkort jag har fått". De erfarna har bokat tre möten, säger hon.

Mest läst