"Jag är övertygad - Västlänken nödvändig"

ANNONS
|

Marianne Larsson: Hej! Du måste förtydliga att även de borgerliga är med på trängselskatten. Jonas Ransgård har varit väldigt osynlig. Han verkar gömma sig bakom din rygg.

Anneli Hulthén (S): Alla partier utom SD och Vägvalet står bakom paketet, även i VGR och i Region Halland. Vi har varit tydliga att det är detta vi vill.

nils bäckström: Frågor till Anneli Hulthén * Det utlovades av S en folkomröstning. Den uteblev. Ett svek eller.... * Kommer S att följa kommunallagen om folkomröstning när nu över 10% av röstberättigade skrivit på uppropet. Om svaret är nej sviker man då inte medborgarna igen? * Man försöker skönmåla uppgrävningen av Göteborg för västlänken genom att säga " vi gräver bara 100 åt gången" det blir inte så farligt. Som väg o vattenbyggnadsingenjör vet jag att det inte går att bygga så. Varför skönmålar ni ?

ANNONS

Anneli Hulthén (S): Folkomröstning var aktuellt när trängselskatt diskuterades separat och inte som en del i ett paket. När Västsvenska paketet blev aktuellt så förändrades förutsättningarna då skatten är en viktig del av finansieringen.

Patrick : Stämmer det att politikerna själva kan välja om de ska betala trängselskatt eller inte, och i så fall varför?

Anneli Hulthén (S): Nej, alla betalar, det är inte valfritt.

Eugenio: hej, hur mycket press har Ni haft från byggbransch-lobby för att starta västsvenska paket...därifrån införande av straffskatt för personer som behöver bilen för att åka till jobbet?

Anneli Hulthén (S): Ingen press från byggbranschlobbyn, eller någon annan. Däremot är det en oerhört viktig fråga för arbetsmarknadsregionen. Att vi har bra infrastruktur gynnar våra företag och möjlighet att utveckla näringslivet.

Louise: hur kommer innerstaden överleva ? Folk kommer åka till Frölunda torg, kungsmässan osv

Anneli Hulthén (S): Innerstaden har andra fördelar, bland annat god kollektivtrafik. Och dessutom är det ju totalupplevelsen som man väljer innerstaden, inte bara för att handla.

Catrine: Varför har man ''stängt in'' vissa områden, som Backa och Skår? Vi kan inte åka in i centrum eller åka ut, utan att betala trängselskatt.

Anneli Hulthén (S): Trängselskattesystemet ska uppfylla tre delar: minskad trängsel, minskad klimatpåverkan och delfinansiera Västsvenska paketet. När det utformades har man inte tittat på var folk hur folk reser och inte i första hand var de bor.

ANNONS

Peter: Bra Anneli! Äntligen någon som försöker minska bilismen.

Anneli Hulthén (S): Tack för uppmuntran! Detta handlar om bra stadsutveckling, arbetstillfällen och god miljö.

Tobias: När Västlänken och Marieholmstunneln är finansierade kommer avgifterna att sänkas då? Kommer dom någonsin att sänkas?

Anneli Hulthén (S): Det har inte diskuterats däremot ska trängselskatten generera 14 miljarder på 25 år.

Ellinor: Hur gynnar trängselskatten företagarna inne i Göteborg?

Anneli Hulthén (S): Trängselskatten gynnar näringslivet och företagen i hela regionen. Det handlar inte bara om Göteborg utan om hela västra Sverige och våra jobb i framtiden.

Per: Bygger ni ut cykelvägarna nu?

Anneli Hulthén (S): Ja, det gör vi hela tiden.

Miklos Bedö: Hej Anneli igen, i morse fick vi veta att Riksrevisionen har utdömt hela Västlänk projektet. Vad säger du nu om detta? Måste prestigen gå före förnuftet?? Hälsningar: Miklos Bedö

Anneli Hulthén (S): Självklart ska man ta Riksrevisionens kritik på allvar. Men jag är övertygad om att Västlänken är nödvändig. Riksrevisionen granskar staten och inte Göteborg stad.

Nicke: Hur kommer det sig att utländska fordon som är minst lika miljöfarliga skall undantas från skatteplikten?

Anneli Hulthén (S): Det stämmer vi kan inte beskatta andra, ännu. Vi hoppas på besked från regeringen i februari.

ANNONS

Per: Det förekommer uppgifter om alternativa sträckningar som sannolikt påverkar total kostnaderna för "hela paketet". Är det riktigt? - När tas i så fall kompletterande beslut om sträckningen för tågen?

Anneli Hulthén (S): Vad menar du?

Felix: Hej Anneli, när du var i backa i höstas och talade (inte mötet som urartade, ett tidigare) sa du citat "Backa är en av våra allra finaste stadsdelar, och det är Angered och Tynnered också". Tycker du verkligen att dessa är några av våra finaste stadsdelar, handen på hjärtat? Och varför nämner du två stadsdelar med liknande problematik i samband med att du nämner backa? Är själv stolt Angeredsbo men är det till trots inte blind för saker som behöver förbättras, känns som ni kanske sopar lite under mattan? Eller? Mvh Felix

Anneli Hulthén (S): Jag tycker att Backa är en av våra finaste stadsdelar, det är som ett mini Göteborg, ett snitt av staden både befolkningsmässigt och annat. Fina hus i olika stilar, bra fritidsgård, föreningar och dessutom kommer Framtidens Selma göra det ännu bättre.

Christoffer: I Stockholm kan man ta sig runt betalstationerna. Det känns så orättvist att man ska betala för att man ska ut ur stan eller förbi stan utan att man måste betala. Stockholmarnas trängselskatt känns sundare och mer genomtänkt. Jag tror de flesta köper att betala om man vill åka in i "gröten" eller trängseln. Vänligen, Christoffer

ANNONS

Anneli Hulthén (S): Det går inte att jämföra Stockholms och Göteborgs vägsystem och geografi rakt av. Men de har haft sitt system sedan 2006 och har justerat det ett antal gånger. Det är möjligt att även vi vill göra det om det är något som inte fungerar.

Rita: Håller ni på och sållar blad frågorna?? Du tar väl inte upp dom mest brännheta till diskussion.......

Anneli Hulthén (S): Nej, jag skriver så snabbt jag kan! :)

Tobias: Kommer ni följa folkomröstningens beslut om trängselskatt och hitta en annan finansiering eller struktur på paketet?

Anneli Hulthén (S): Det är inte rätt! Ska det vara i svaret till Heja Sverige! Ber om ursäkt. Det går inte att svara på. Vi har inte fått listorna från GT ännu. När vi får vi ta ställning.

Filip Andersson: Hej Anneli. När ni drar så mycket skatt på våra löner, borde inte det räcka till alla nya projekt?

Anneli Hulthén (S): Nej, det gör inte det.

Henke: En stor del av Göteborgs och regionen känner sig överkörda vid införsel av trängselskatten. Vad tycker du om det?

Anneli Hulthén (S): Både regionen och Göteborg har haft två val där frågan har varit uppe förut. Det bildades tex ett nytt parti här i Göteborg. Och kravet på folkomröstning har också behandlats tidigare. Det är ju inte den enda skatt som det beslutas om som vi inte folkomröstar om.

ANNONS

Nicole Winter: Hur kommer det sig att Göteborgsregionen klarar krisen bättre än övriga landet?

Anneli Hulthén (S): Det vågar jag inte svara på än. Men hittills (2012) har vi klarat oss hyfsat bra, men vi lever i en global ekonomi så även vi är känsliga om något händer.

Gösta O: Hej Anneli H. Varför lyssnar man inte i kommunen på frågan varför man utestänger boende i Södra Guldheden/södra Gibraltargatan från bl a kommunal service inkl sjukvård med att inte öppna upp tullstationen vid Gibraltargatan/Liljeforsgatan. Så länge den finns där har inte alla Göteborgare samma möjligheter till omsorg, vård + annan service i kommunen utan vi måste för att kostnadsfritt ta oss till/via Mölndals kommun. Anser du verkligen att detta är rätt gentemot oss? Och vad kan du göra för att rätta till denna orättvis?

Anneli Hulthén (S): Jag förstår problematiken och Trafikverket har gjort en utredning som belyser problemet. Men vi måste låta systemet komma igång innan vi börjar ändra i det.

Mikael: Är avsikten med skatten att ändra invånarnas transportbeteende och förbättra miljön? Varför används då pengarna till att bygga ut för biltrafiken?

Anneli Hulthén (S): Paketet har flera delar. Bro, tunnel och Västlänk. Självklart hoppas vi att fler ska åka kollektivt - och paketet finansierar stora delar av kollektivtrafiken också.

ANNONS

Anders: Kör en cykelkampanj nu Anneli. Du vet hur gött det är! Bra för hälsa miljö ekonomi.

Anneli Hulthén (S): Jag kan nog inte cykla mer än jag redan gör... Konstant kampanj!

Fredrik: Hej! Västlänken kommer förhoppningsvis förbättra kollektivtrafiken mellan Göteborg och kranskommuner. Men det behövs mycket bättre kollektivtrafik inom Göteborg också, speciellt nu med färre bilister!! Hur ska detta gå till? En stadsbana eller tunnelbana? Finns det några planer?

Anneli Hulthén (S): Vi behöver infrastuktur både i regionen och mellan viktiga sträckor som Oslo-Köpenhamn, till Stockholm mm. Vi måste fortsätta ha visioner för hur vi tar hos till och från avlägsna del av världen. Och under tiden utvecklar vi också kollektivtrafiken i Göteborg.

Donald Boström: Även om du anser att västlänken är viktig, så ska väl inte en grupp människor som bor och arbetar runt Göteborg betala denna? Det måste väl vara en självklarhet att sådana kostnader ska bäras av alla gemensamt. Eller blir det så att de som inte behöver passera betalstationerna ska betala om de utnyttjar västlänken? Det blir i så fall ett mycket svårt system att administrera.

Anneli Hulthén (S): Det är framförallt de som arbetar och bor runt Göteborg, och hela övriga landet, som kommer att åka med Västlänken. Och kostnaderna bärs också gemensamt. Det är inte bara trängselskatten som betalar.

ANNONS

Henke: Kommer S att bevilja en folkomröstning?

Anneli Hulthén (S): Den frågan tar vi ställning till under våren. Men trängselskatten måste sättas i samband med hela västsvenska paketet. Ingen skatt, inget paket.

Robert: När jag lämnar min bostad i centrala Gbg och kör till jobbet i Mölndal och således de facto hjälper till att minska trängseln i centrala stan, hur kan detta då kosta mig 18 kr? Med er logik tillämpad borde jag väl snarare få 18 kr insatt på kontot?

Anneli Hulthén (S): Det spelar ingen roll åt vilket håll vi kör. När man är ute på vägbanan så bidrar man till trängsel.

Stefan: Tunnelbana blir väl för dyrt. Skulle en "skytrain" kunna vara ett alternativ? Spårvagnar är pittoreskt men alltför långsamt

Anneli Hulthén (S): Ett skytrain är säkert ett alternativ, men vill vi verkligen ha det? Det påverkar stadsmiljön väldigt mycket. Men fler idéer för framtiden välkomnas!

Jimmy: Åker du själv regelbundet med lokaltrafik?

Anneli Hulthén (S): Ja självklart åker jag kollektivt.

Jonas: Hej. Varför väljer kommunen att placera en enormt dyr station i Haga? Det är extremt dyrt och komplicerat att bygga tunnlar i lera. Varför inte lägga en station på ett billigare ställe såsom i området mellan Korsvägen och Olskroken (och varför ens leda in lokaltåg till Centralstationen)? Det verkar nästan som att man bara ritat några cirklar och tror att folk därmed kommer använda stationerna men om så är fallet, varför använder nästan ingen Lisebergsstationen? För min del har jag inga problem med trängselskatt men att läsa hur flera experter dömer ut bland annat detta som en dålig lösning känns inte bra. Är ni inte rädda att detta ökar klyftan mellan invånare och politiker? Sparar man pengar på detta kunde man istället ändra om i infrastrukturen på ett "riktigt" sätt, dvs. inte bygga vidare på gamla lösningar utan skapa ny, bättre fungerande infrastruktur som inte bygger på så dyra lösningar. Kan man leda trafiken att köra förbi centrum eller ut ur centrum på ett enklare sätt skulle exempelvis den trafikkänsliga kollektivtrafiken flyta mycket bättre. Mvh Jonas

ANNONS

Anneli Hulthén (S): Titta på när Norra Länken i Stockholm, det finns många moderna sätt att bygga på. Det behöver inte vara extremt dyrt och komplicerat. Tekniken utvecklas. Och en Hagastation gör att de som bor och jobbar i det området får nya färdvägar att ta sig. Många studenter tex. Och alla ska inte till centralen med andra ord avlastar både Haga och Korsvägen Centralstationen.

En riktig Sosse: Sverige är ett land i världen med bland högsta skatterna, men ändå lyckas andra länder och städer bygga finare och dyrare tunnlar och broar utan att kräva sitt folk på trängselavgift. Vad säger du om det?

Anneli Hulthén (S): Det finns många olika typer av finansieringslösningar i övriga Europa också. Vägtullar i Frankrike, Norge, Tyskland bland annat. Det är inte alltid så att allt går via skatten enbart. Och infrastruktur "konkurrera" med alla andra viktiga områden som skatten skall räcka till.

Anders S: Jag cyklar mycket, men ni sprider så fruktansvärt mycket grus på vägarna så det är svårt att cykla utan att halka, och få punktering. Det är en ganska stor riska att cykla denna årstiden. Skulle ni inte kunna strunta i att sprida grus på cykelbanorna? De få dagarna som det är halt är ju inget mot att det är grus ända fram till juni. Det är också väldigt irriterande med gruset som ligger kvar till maj-juni

ANNONS

Anneli Hulthén (S): Håller med om att det är mycket grus. En bra investering mot punktering är dubbdäck. Men vi ska titta på vad andra städer gör för en bra vintercykling.

SkatteJanne: När jag åker till tex Norge, Tyskland, Frankrike osv finns det vägtullar som alla måste betala om man ska passera. När det gäller trängselskatten i Stockholm och Göteborg är det bara Svenska medborgare som ska betala denna skatt. Varför är det så?

Anneli Hulthén (S): Svar i februari från regeringen.

SkatteJanne: När jag åker till tex Norge, Tyskland, Frankrike osv finns det vägtullar som alla måste betala om man ska passera. När det gäller trängselskatten i Stockholm och Göteborg är det bara Svenska medborgare som ska betala denna skatt. Varför är det så?

Anneli Hulthén (S): Svar i februari från regeringen. Förhoppningsvis!

SkatteJanne: När jag åker till tex Norge, Tyskland, Frankrike osv finns det vägtullar som alla måste betala om man ska passera. När det gäller trängselskatten i Stockholm och Göteborg är det bara Svenska medborgare som ska betala denna skatt. Varför är det så?

Anneli Hulthén (S): Svar i februari från regeringen. Förhoppningsvis!

Lars: Av de 25 miljarder som trängselskatten drar in så försvinner 11 miljarder på administration och räntor. Detta är inte ekonomiskt hållbart. Enbart 56% av de insamlade pengarna går till Västsvenska paketet. Varför inte ta det via skatten? Det är mer fördelningspolitiskt rätt eftersom att man då betalar efter vad man tjänar. De med lägre inkomst mindre, de med högre mer. Trängselskatten drabbar främst de med låg- eller medelinkomst, vilket ökar segregation. Varför väljer ni en lösning, trängselskatt, som är fördelningspolitiskt negativ, som ökar segregationen, och som är ineffektiv, när vi har den vanliga skattsedeln som löser dessa problem?

ANNONS

Anneli Hulthén (S): Siffrorna du nämner Lars är inte något jag känner igen. Skattemedel används också från regionen, staten och från trängselskatten.

Jon: När är break even nådd i antal minskade bilar, dvs vad är antalet i minimum bilar per dygn för att detta skall bära sig. Systemet har ju inbyggda problem då man dels vill ha minskad trängsel men samtidigt få in pengar. Hur mycket får trafiken minska innan man måste höja taxorna?

Anneli Hulthén (S): Vi har haft systemet inte ens i två veckor. Vi funderar inte nu på att höja taxorna. Däremot kan vi följa Sthlm där trafiken har minskat.

Tuttut: Varför har Göteborg ingen ringled som avlastar city?

Anneli Hulthén (S): Den har utretts och diskuterats för länge sedan. Kanske något vi bör fundera i framtiden.

Carina: Vad hade det kostat att låta kollektivtrafiken vara gratis? Då hade vi kanske inte behövt västlänken. Hade det inte varit bra att testa i ett år först.

Anneli Hulthén (S): Västlänken behövs i alla fall. För mig är självklart att VL behövs. Det har inte med gratis kollektivtrafik att göra. Det har att göra med att tågen ska kunna komma in och ur Göteborg.

RM: För tredje gången... Är det verkligen bra jag som undrar varför vi backabor måste betala oavsett om vi skall till eller bort ifrån stan medan majornaborna och bortåt slipper? Verkligen? Skall vi skatta oss lyckliga att vi FÅR backaplan?

ANNONS

Anneli Hulthén (S): Jag har inte sett de två första gångerna. Systemet är gjort för att, som vi har sagt förut, minska trängsel och klimatpåverkan och finansiera paketet. Stationerna i Backa är där de är på grund av att stan och vägnätet ser ut som det gör.

Hans: Västlänken behövs inte som jag i en tidigare fråga ställt. Lägg centralstationen vid Olskroken där den en gång legat.

Anneli Hulthén (S): Det här alternativet har också utretts och det ger inte effekt vi vill ha, det vill säga lika stor effekt som Västlänken.

Jörgen: Har det gjorts någon ”second opinion” från en oberoende part avseende Västpaket innan man tog beslut om detta? Och då menar jag inte remissyttrande från andra myndigheter eller företag som kan antas ta del eller ha intresse i projektet som Sweco, Skanska etc.

Anneli Hulthén (S): Det fanns flera alternativ som jämfördes. Både Nollalternativet med flera i den förstudien som gjordes för flera år sedan. Det har funnits många remissinstanser.

leihag: arför har vi så höga parkeringsavgifter i Göteborg jämfört med ex. Stockholm, läste insändare i dagens GP där en parkering under nyår kostade 150 kr, samma parkering i Göteborg skulle kosta över 1100 kr.

ANNONS

Anneli Hulthén (S): Att ha parkeringsavgifter är ett sätt att styra trafiken och att använda vår gemensamma yta på bästa sätt. Jag är inte lika övertygad att vi i alla lägen har högre p-avgifter/p-hyror än Sthlm har.

3,14: Det är trängsel på akutmottagningarna också. Skall ni föreslå att tu ut en extra trängselavgift på Sahlgrenska/Östra/Mölndal mellan låt säga 8-18 med ett visst belopp och sedan lägre för övriga tider? Och glöm inte att ta betalt en gång till när man går ut från akuten...

Anneli Hulthén (S): För att inte belasta regionens budget ytterligare så är det kanske bättre att lägga trängselskatt finansierar infrastrukturen än det förslag som du själv presenterar.

Lisa: Hur tror du att den globala uppvärmningen kommer att påverka trängselskatten i framtiden?

Anneli Hulthén (S): Jag tror inte att den globala uppvärmningen kommer påverka trängselskatten överhuvudtaget. Däremot är jag övertygad om att vi måste göra något åt den. Och det går.

Nicke: Hur förhindrar man att VL blir ett nytt Hallandsåsen, där regionen blir tvungna att skyffla in pengar på grund av felberäkning/konstruktion fel ??

Anneli Hulthén (S): Varför skulle den bli en ny Hallandsås? Sträckan Trollhättan-Göteborg, där vi har ny järnväg, finns det fyra tunnlar, den längsta är tre kilometer. Där har det inte blivit någon Hallandsås.

ANNONS

Börje: Vem vinner årets allsvenska? Jag tror Blåvitt tar hem det.

Anneli Hulthén (S): Självklart ett göteborgslag!

Jacob: Hej. Jag tycker t Göteborgs vägar har dålig belysning. Ta tex skyltarna ovanför vägarna, det finns ju lampor varför funkar inte dom och nästan var och annan lampa är sönder. Det måste finnas pengar till att lösa detta problem. Göteborg måste bli ljusare! :-)

Anneli Hulthén (S): Det är inte bara miljön, det är trängsel och finansiering också. Och även miljöbilar tar plats.

Björn: Hej! Bra att ni vågar jobba även med långsiktiga problem, trotts att det blir impopulärt på kort sikt. Stå på er!

Anneli Hulthén (S): Tack!

Heja Sverige: Min fråga försvann tydligen i det tekniska missödet: Lagen om trängselskatt ändrades till att omfatta även Göteborg efter begäran av regionen, inte efter initiativ av regeringen eller riksdagen. Lagen ger inte en skyldighet för regionen, den ger en möjlighet av flera. Visst går det att omvandla trängselskatten till kommunalskatt utan att riksdagsbeslutet behöver rivas upp, och därmed upprätthålla den lokala medfinansieringen?

Anneli Hulthén (S): Jag tycker inte det är rätt att det är Göteborgs skattebetalare som ska betala den pendlingstrafik som sker över kommungränserna.

Anneli Hulthén (S): Tack för alla frågor, det var kul och intressant!

ANNONS
ANNONS