Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Både privatpersoner och företag gynnas alltså av kortare köer, skriver Nätverket JA till Trängselskatt i Göteborg.

Ja till trängselskatt – för att vi älskar Göteborg

Vi brinner för en stad som är konkurrenskraftig, som människor vill bo och leva i, som de vill jobba i, som är hållbar och inte bidrar till att förstöra vår planet. Just för att vi tycker dessa saker är så viktiga kommer vi rösta ja till trängselskatt i höstens folkomröstning.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi vill förvalta och utveckla staden vi bor i men också se den utvecklas på ett hållbart och konkurrenskraftigt sätt. Därför vill vi även att göteborgarna ska säga ja till trängselskatt. Låt oss förklara lite närmare utifrån trängselskattens tre syften.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Trängselskatten har som syfte minska trängseln, något den också gjort. Trafiken har minskat med cirka 11 procent och trängselskatten fortsätter att ha en dämpande effekt på trafiken.

Detta leder till att många slipper sitta lika länge i kö och restiderna är kortare. Det leder också till att småföretag och fraktbolag slipper bli försenade till kunder och betala dyra pengar för att avlöna en anställd som sitter i kö. Både privatpersoner och företag gynnas alltså av kortare köer.

- Miljön och luftkvaliteten har till följd av trängselskatten blivit mycket bättre runt om i vår stad. Mängden utsläpp har totalt sett minskat samtidigt som det som släpps ut är mer utspritt över dagen, något som gör att utsläppstopparna där människor bor och jobbar inte blir farligt höga.

Med mycket farliga partiklar och utsläpp i luften tenderar folk att bli sjukare och få sämre hälsa. Studier pekar på att det är stressande att sitta i köer – många mår därför bättre av att slippa dem. Luftkvaliteten och miljön blir alltså bättre, samtidigt som folk mår bättre.

-  Trängselskatten finansierar delar av Västsvenska paketet som är ett avtal mellan staten, region Halland, Västra Götaland, Göteborgsregionens kommunalförbund och Göteborgs kommun.

Beslutet har tagits att de pengar som kommer in från trängselskatten ska gå till att förstärka Göteborgs konkurrenskraft samt skapa en bättre kollektivtrafik vilket i sin tur gynnar låginkomsttagare såväl som höginkomsttagare och skapar en hållbar miljö.

I det Västsvenska paketet ingår tågtunneln Västlänken, Marieholmstunneln, en ny Göta Älvbro och en mängd mindre projekt som är till för att förbättra resvägar till, från och i Göteborg.

Marieholmstunneln kommer avlasta den väldigt hårt belastade Tingstadstunneln.

Västlänken viktig

Västlänken kommer göra att vi kan köra fler tåg till och från Göteborg samtidigt som alla inte behöver gå av vid Centralstationen utan även vid Station Haga och Station Korsvägen. Det gör även att vi kan köra fler godståg, fjärrtåg och pendeltåg, samtidigt som risken för störningar minskar. Trängselskatten och det Västsvenska paketet är helt nödvändigt för Göteborg. Vi säger inte Ja till trängselskatt för att vi vill jävlas med någon utan för att vi inser att Göteborg inte har råd att tacka nej till något så bra, något så välkompromissat och något så stort för staden, kanske det största sedan Jubileumsutställningen 1923.

Partierna är eniga

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna och stora delar av näringslivet står bakom Västsvenska paketet. Kan någon påminna sig om en så stor samstämmighet mellan moderater och vänsterpartister i någon annan fråga? Trängselskatten ser vissa som något gott i sig, medan andra ser den som något nödvändigt. Oavsett så säger vi Ja till trängselskatt – för att vi älskar Göteborg!

Gabriel Lindh

Totte Staxäng

Jan Lenander

Nätverket JA till trängselskatt i Göteborg

Mest läst