Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
sy793efd.jpg
Det är fantastiskt roligt, säger Unionens klubbordförande på Saab i Trollhättan, Anette Hellgren.

Ja till Saabs rekonstruktion

Hovrätten för västra Sverige säger ja till Saab Automobiles rekonstruktion.

– Ja, herregud var kul! Vi skriker här i korridorerna. Det är fantastiskt roligt, säger Unionens klubbordförande på Saab i Trollhättan, Anette Hellgren.

Enligt hovrätten finns det anledning att ifrågasätta förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion av bolaget.

Men mot bakgrund av de uttalanden som gjorts i förarbetena i lagen står det emellertid klart att rättens prövning av en ansökan om företagsrekonstruktion ska vara förhållandevis summarisk, skriver rätten.

"I detta fall gör hovrätten bedömningen att en mer grundlig utredning kan visa att förutsättningar för en framgångsrik rekonstruktion finns och att kraven för att inleda företagsrekonstruktion för Saab Automobile Aktiebolag, Saab Automobile Powertrain AB och Saab Automobile Tools AB är uppfyllda", skriver hovrätten i ett pressmeddelande.

En av rättens ledamöter var skiljaktig och ville fastställa tingsrättens beslut.

Aktien lyfte
Aktien i Saab-ägaren Swedish Automobile lyfte med 25 procent till 1:11 euro efter beskedet om rekonstruktion från hovrätten.

Swedish Automobile-aktien har inför dagens lyft under ett halvårs kris, med stillastående produktion i fabriken i Trollhättan, rasat från en årshögsta notering på 5:79 euro i februari.

Hoppas på lön
– Det är naturligtvis jätteviktigt att det blev ett positivt besked för vår del, säger Håkan Skött, If Metallklubbens ordförande på Saab i Trollhättan.

– Nu blir det lite lugn och ro för företaget och de anställda, och nu ska folk få ut sin lön via lönegarantin.

Facket kommer nu att kontakta länsstyrelsen och Skött hoppas att folk har sina pengar inom ett par dagar.

TT: Var hovrättens beslut väntat?
– Det är svårt att säga, men det är klart att jag hade hoppats i och med det blev ett prövningstillstånd, säger Håkan Skött.

Rekonstruktör
Företagsrekonstruktion ska nu inledas för Saab Automobile och dotterbolagen Saab Automobile Powertrain och Saab Automobile Tools.

Tingsrätten ska utse rekonstruktör. Saab har själva föreslaget advokat Guy Lofalk som var rekonstruktör vid den tidigare rekonstruktionen 2009.

Facken mycket nöjda

"Ett glädjande besked. Nu kan företaget få arbetsro och våra medlemmar få ut sina augustilöner som de väntat länge och tålmodigt på", skriver Camilla Frankelius, förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, i ett pressmeddelande.

- Det känns verkligen skönt, instämmer Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab i Trollhättan. Rekonstruktionen innebär ju också att företagsledningen nu får tid på sig att finna en långsiktig lösning för att säkra Saabs framtid. Vi ingenjörer är beredda att satsa på framtidens teknik med dess krav på miljö och säkerhet.

– Nu kan alla medlemmar se fram emot att få sina löner, det har varit gastkramande, säger Unionens klubbordförande på Saab i Trollhättan, Anette Hellgren.

– Vi vet att det inte blir en dans på rosor, men företaget får ju andrum att få till planerna.

Och vi har varit med om den här resan tidigare, även om den ena gången inte är den andra lik.

Drar tillbaks konkursansökan
Även IF Metall och Unionen välkomnar beskedet.

Unionen drar nu tillbaka sin konkursansökan genom att vilandeförklara den.

"När vi lämnade in vår ansökan poängterade vi att den skulle dras tillbaka om rekonstruktion beviljades. Nu får medlemmarna sin ersättning ännu snabbare när rekonstruktionen görs. Det är med stor lättnad vi nu gör detta och i förhoppningen om positiva besked för Saab och företagets alla anställda", skriver Unionens ordförande Cecilia Fahlberg.

Samma budskap kommer från IF Metall:
"När nu hovrätten har beviljat rekonstruktion betalas lönerna av den statliga lönegarantin. Lönerna bör då finnas på medlemmarnas konton inom ett par dagar. IF Metalls begäran om konkurs är därmed inte längre aktuell", skriver facket i ett pressmeddelande.

Ur knipan
Eric Geers, informationschef på Saab, ser ett ja till rekonstruktion som en förlösande del för att komma ur den knipa Saab hamnat i.

– Det här låter väldigt bra. Den här nyheten betyder naturligtvis enormt mycket för alla våra partners, inte minst våra kinesiska partners. Nu finns det en brygga mellan nu och det som ska komma, säger Geers till TT.

Saab har en uppgörelse med kinesiska Youngman och Pang Da om ett förskott på 70 miljoner euro av de 245 miljoner euro de sagt sig vara beredda att satsa i Saab om de blir delägare. De pengarna är en nödvändig del i rekonstruktionen enligt Geers.

– De pengarna kan vi förvänta oss ganska snabbt. De hjälper oss att gå igenom rekonstruktionsperioden.
Samtidigt betonar Geers att den så kallade NDRC-processen fortskrider i Kina. Det är den Nationella utvecklings- och reformkommissionen (NDRC) som ska godkänna Kina-affären. Ett godkännande finns redan på lokalt och provinsiellt plan.

– Vi jobbar för fullt med den processen. Och det finns inget som tyder på att det inte går vår väg. Denna nyhet påverkar ju positivt, säger Geers.

Få företaget på fötter
– Lyckas man få de här pengarna, som man har spekulerat om, finns det i varje fall en möjlighet att börja få företaget på fötter igen så att man kan få lite arbetsro och börja sälja bilar, säger Pär Åhlström, professor i industriell verksamhetsutveckling på Chalmers.
I ett längre perspektiv handlar det också om att börja sälja fler bilar, enligt Åhlström. Det räcker inte med att bara säkra finansieringen, utan Saab måste få upp volymerna och få folk som köper bilarna.
TT: Finns bilmärket Saab kvar om tio år?
– Ja, det tror jag nog. Frågan är i vilket format, det är svårt att sia om.
TT: Finns det kvar i Sverige?
– Jag tror att en del av Saab-känslan ligger i att det finns aktiviteter kvar i Sverige, men flesta förtag har produktion på andra ställen också, säger Pär Åhlström.

Leverantörer: Ger större möjligheter
– Det är naturligtvis ett steg i rätt riktning för Saab och Fordonssverige. Vi behöver båda tillverkarna för att bibehålla dynamiken i leverantörs- och utvecklingsklustret, säger Fredrik Sidahl, vd för underleverantörernas organisation Fordonskomponentgruppen.

Han säger att en rekonstruktion ger betydligt större möjligheter att få tillbaka något av den fordran som leverantörerna har på Saab. En konkurs skulle betyda noll kronor i utdelning.

Ger Saab respit
Saab har nu fått ett ja till rekonstruktion. Det ger Saab lite respit och skyddar till exempel företaget mot utmätningskrav från Kronofogden. Konkursansökningar kommer att dras tillbaka eller förklaras vilande men helt skyddat mot konkurskrav är inte Saab under processen.

Bland det första en rekonstruktör gör att kalla till ett borgenärssammanträde, det brukar ta ett par veckor. Där ska alla fordringsägare ta ställning till rekonstruktionsplanen och en grupp borgenärer som inte är till freds med det som läggs fram skulle kunna obstruera.

– Ja, det kan de göra. Men det finns olika praxis hos bland tingsrätter. En del tingsrätter tar det bara som ett sammanträde och nickar och tackar för mötet. Men det normala är att tingsrätten lyssnar och finner man då att det finns en opposition som är saklig mot fortsatt rekonstruktion, då kan tingsrätten besluta att rekonstruktionen inte får fortsätta. Då blir det i praktiken en konkurssituation, säger företagsjurist Peter Smedman till TT.

Han har mångårig erfarenhet av konkurser och rekonstruktioner och har bland annat varit chef för Ackordcentralerna i Stockholm och Malmö.

Det krävs dock inte att några formella krav är uppfyllda för att en tingsrätt ska lyssna på en opposition.

– Tingsrätten ska lyssna. Och om det finns en majoritet med fordringar bakom sig kan det nog finnas förutsättningar för en majoritet att få igenom det.

"Pessimistisk om framtiden"
Företagsjuristen Peter Smedman, som rekonstruerat många krisföretag, ger inte Saab Automobile så mycket hopp.

– Själv är jag pessimistisk när det gäller Saabs framtid, beroende på att det krävs så ohyggligt mycket pengar. Det har redan skett betydande skador på verksamheten i form av att återförsäljare hoppat av och sedan produktionen legat nere under väldigt lång tid, säger han.

Hjärnan säger detta men hjärtat något annat.

– Men det är bara att hoppas, eftersom en stor del av svenska folket tycker att Saab ska få leva kvar. Vi har en nästan en patriotisk känsla för Saab. Det är något vi vill värna om.

"Rekonstruktör vinnare"
Hovrättens ja till rekonstruktion innebär att domstolen tror att Saab kan överleva.

– Lagstiftningen på det här området förutsätter ju att det ska kunna bli bra, annars ska inte en rekonstruktion bifallas, säger Mikael Wickelgren, bilforskare vid Gothenburg Research Institute, till TT.

Han har inga problem med att utse dagens stora vinnare:

– Det är den person som kommer att utses till rekonstruktör, den kommer att tjäna väldigt mycket pengar.

Avgörande för Saabs framtid blir om bolaget lyckas få in några pengar. Annars är det tack och godnatt från bolaget, enligt Mikael Wickelgren.

– Alldeles oavsett rekonstruktion eller ditten och datten, är det pengar som ska in. Det är helt avhängigt om kineserna eller andra investerare vill investera tillräckligt mycket pengar.

Odell gläds
Mats Odell (KD), riksdagens näringsutskotts ordförande, gläds tillsammans med de Saabanställda:

– Detta är en mycket glädjande arbetsseger för de anställda och för Saabledningen, men också för hela det svenska fordonsklustret, säger han till TT.

– Men än är ju inte Saab på fast mark, det är mycket som återstår innan jobben och produktion är säkrade. Men det är ett otroligt viktigt första steg.

Odell lovordar Saab-chefen Victor Muller.
– Han har faktiskt visat vad modigt ledarskap och uthållighet kan åstadkomma i en situation som verkar helt omöjlig. Han har kämpat dag och natt för att genomföra det han tror på, det som andra tyckt vara omöjligt.

TT: Hur mycket hopp ger du Saab?
– Jag har inget underlag för att bedöma det. Min bedömning efter att bland annat ha kört nya 9-5 är att det är en teknik som borde ha en stor marknad.

Och han ser ett samspel mellan Trollhättan och Kina.

– I Trollhättan finns teknik, kunnande och varumärke. Kineserna har pengar och en enorm marknad.

sy8175d5.jpg
Mest läst