Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Paul Sakuma

Irritation över Facebookannonser

Ekonomi Annonsörerna måste bli smartare, annars kommer folk tröttna. Brit Stakston spår stora förändringar på Facebook.

Redan före Facebooks börsintroduktion i våras skrev mediestrategen Brit Stakston att den sociala mediejätten måste förändras. Och förändringar har det blivit – men kanske inte de som gör att användarna trivs bättre.

- De har ett större krav på att se resultat och avkastning. Att affärsmodellen funkar, säger hon.

Det betyder: fler annonser, sponsrade inlägg i flödet, annonser i mobilen.

Och reaktioner bland användarna.

- Det bubblar en del av irritation mot mobilannonser. Det finns en del rykten och oklarheter, men vi kan inte se att det blir mindre besökstid.

Efter börsintroduktionen har intressekonflikten ställts på sin spets: mer annonser ökar vinsten och höjer aktiekursen – men fler annonser kan också skrämma bort användarna.

Men det måste inte vara en konflikt, menar Brit Stakston.

- Vi kommer att tröttna på reklam om den är som reklam varit tidigare. Och Facebook kommer inte kunna ha en affärsmodell som funkar på den typ av annonsering vi sett tidigare.

Lösningen: bli smartare.

- För de svenska företagen handlar det om att jobba smartare med Facebook än man gjort hittills. Det är fortfarande mycket inifrån och ut, fortfarande mycket pusha i stället för att använda min lust att interagera med företaget, säger hon.

Hon säger en stor framgångsfaktor för Facebook varit det rena gränssnittet, fritt från banners eller reklam som studsar ut i ansiktet på användaren. Det gäller det att hitta tillbaka till.

- Det handlar inte om att vara på mig i min vardag, utan att vara mer tillbakahållna och förstå att den stora mekanismen i de sociala medierna handlar om att vilja få mig att interagera. Det har man inte riktigt löst.

För det är inte annonserna i sig som är problemet, menar hon. Rätt utformade kan de i stället vara en tillgång. Brit Stakston drar en parallell med modemagasin, där annonsen är en del av läsupplevelsen.

Och att annonseringen på Facebook är här för att stanna, det är det heller ingen tvekan om.

- Det är inget välgörenhetsprojekt.

Men det är inte bara på annonssidan Facebook kommer att förändras, enligt Brit Stakston. Vi användare kommer också att ändra vårt beteende.

Hon tror att sajten kommer att vara en viktig infrastruktur för vår vardag, där vi väljer att ha till exempel försäkringskassans föräldrasida, banken och andra företag vi vill ha koll på och de där vännerna vi inte träffar så ofta, men ändå vill ha lite kontakt med. De närmare vännerna däremot, kommer vi umgås med på annat sätt.

Mest läst