Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Inte klart att trängselskatten justeras i Backa

    Att Backa slipper trängselskatten är än så länge bara snack – och inte bombsäkert som det framstår i media, skriver Theo Papaioannou och Håkan Andersson från Vägvalet.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    "Backaborna slipper trängselskatt" basunerade media ut i dag den 14 augusti. Inget kunde vara mer felaktigt. Var finns källkritiken och den kritiska hållningen hos rubriksättare och artikelförfattare?

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Enligt ett e-brev från Backautredningen ska finansminister Anders Borg ha sagt att "ändringen ska införas skyndsamt", men också att det "fortfarande måste utredas lite till". Det låter ungefär som när Borg brukar lova att även utlandsregistrerade bilar ska betala trängselskatt. Det vill säga, att det kommer att ske. Någon gång. I framtiden. Kanske. Vänta bara.

    Vi vet inte heller efter att förslaget gått ut på remiss om det är genomförbart. Idén är att de som bor i Backa ska undantas. Det enda tidigare undantaget vi känner till är Lidingö i Stockholm men där undantas alla bilar som passerar vissa stationer, inte bara om man är bosatt på Lidingö. Frågan är om detta är genomförbart enligt likabehandlingsprincipen?

    Backautredningen – som i bästa fall kan kallas för någon slags skendemokrati – genomförde ett gediget arbete. Man bjöd in de boende till en dialog, man telefonintervjuade och man ritade, berättade, pratade och lyssnade. Det gavs ut en kostsam broschyr med alla möjliga omöjliga förslag som aldrig ens var aktuella att diskuteras seriöst. Men det mest populära förslaget bland invånarna – att ta bort alla betalstationer från Backa – innebar ett så stort skattebortfall att alla redan på förhand visste om att det aldrig skulle bli verklighet. Men man höll skenet uppe att Backabornas åsikter var betydelsefulla in i det längsta.

    Hela utredningen fick fart först efter beslutet om att anordna en folkomröstning tagits. Visst hade boende i Backa klagat länge, men inget hände. Men då plötsligt blev det bråttom! Något slags positivt besked var tvunget att komma före folkomröstningen. Och som på beställning presenterades förslaget en månad före folkomröstningen av finansminister Borg och göteborgsmoderaten Jonas Ransgård hand i hand med socialdemokraten Johan Nyhus.

    Vad innebär då förslaget? Jo, de som har bilar registrerade i Backa slipper bara trängselskatt om de åker till Bäckebol eller mot Kungälv. Ska man till sitt arbete via Tingstadstunneln kommer man inte undan. Arbetslinjen gäller tydligen numera bara ibland för Nygamla Moderaterna.

    Är det någon som minns paniken i Moderaternas förslag från förra valrörelsen? En vecka före valet 2010 fick Vägvalet fyra procent i en Sifo-undersökning och två dagar senare lovade Ransgårds företrädare Jan Hallberg (M) att Älvsborgsbron skulle slippa trängselskatt (något som för övrigt Helene Odenjung (FP) instämde i då). Sedan dess har bilisterna fått betala 300 miljoner i skatt på bron och mer än 4 miljarder ytterligare ska vi betala! Det enda vi blev av med var Jan Hallberg. Odenjung har säkert glömt sitt uttalande.

    Om förslaget skulle bli verklighet är Backabornas välförtjänta seger också alla andras förlust. Alla andra som betalar trängselskatt får täcka upp intäktsbortfallet i systemet. Antingen genom ytterligare höjningar eller genom att betala under fler år. Förlorare är speciellt boende i till exempel Guldheden, Skår och Lindholmen – som är instängda på liknande sätt i sina bostadsområden – och som kommunalrådet Johan Nyhus (S) nu gett beskedet att några förändringar inte är aktuella. Det bor förmodligen inte tillräckligt många väljare där för att det ska vara intressant.

    Vi ställer följande fråga till väljarna: Tror ni att ändringen av trängselskatten i Backa hade blivit aktuell om inte folkomröstningen stod för dörren? Det tror inte vi och uppmanar därför alla att rösta nej i folkomröstningen för att visa att vi inte går på sådana här utspel under galgen.

    Theo Papaioannou (VV)

    partiledare

    Håkan Andersson

    partisekreterare (VV)