Bilder i studien. Fotograferna har jobbat vidare med bildtext respektive manipulerat bilden.
Bilder i studien. Fotograferna har jobbat vidare med bildtext respektive manipulerat bilden.

Instagram - inte alls så trivialt

ANNONS
|

Hur använder besökare sina mobiltelefoner vid museibesök? Det var frågan som tre forskare från Göteborgs universitet ställde sig. Studien har genomförts på Naturhistoriska museet.

- Vi bjöd in 16 personer av varierande kön och ålder för att de via Instagram skulle dokumentera sitt besök på museet. Bilderna, fältstudier och vidare uppföljningar har lett fram till studien, säger Beata Jungselius, doktorand vid institutionen för tillämpad it och en av de tre forskarna.

Instagram är ett socialt nätverk som bygger på att människor delar bilder med varandra. Instagram viftas ofta bort som tramsigt och trivialt. Men det ligger för det mesta mycket arbete bakom varje bild, konstaterar forskarna. Instagram är en relativt ny företeelse och forskningen på området är i stort sett obefintlig.

ANNONS

Alexandra Weilenmann, docent och en av forskarna, har tidigare även studerat andra aspekter av museibesökares mobiltelefonanvändning, på Universeum.

- Vår studie är unik. Jag vet inte om vi är först i världen men kombinationen Instagram och museum är inget som studerats tidigare, säger Beata Jungselius.

När det insamlade materialet analyserades, kunde forskargruppen konstatera att besökare ofta laddar upp många bilder på Instagram från museet under själva besöket, och att många bilder föregås av noggrann planering och redigering.

Arbetet med studien inleddes förra våren och färdigställdes i höstas.

– Det finns en uppfattning om att Instagram mest består av självporträtt och matbilder, vilket kan anses vara ytligt, men vår forskning har visat att det ligger mycket arbete bakom instagrammandet, säger Beata Jungselius.

I studien kan man också se att moderna mobiltelefoner gör att vi delar med oss av våra aktiviteter på ett annorlunda sätt än vad som gjorts tidigare.

- Tidigare användes klassiska kameror för att dokumentera platser och aktiviteter, för att sedan dela med oss av dem till våra närmaste. Sedan kom mobilkamerorna, och i takt med att de utvecklats, samtidigt som Facebook och Instagram slagit igenom, så har vårt sätt att dela med oss av våra upplevelser förändrats, säger Alexandra Weilenmann.

ANNONS

Studien med det aningen tungrodda namnet "Instagram at the museum – Communicating themuseumexperience through social photo sharing" ska den 30 april läggas fram vid en stor, internationell konferens i Paris.

ANNONS