Inredningskedjan Chilli i konkurs

ANNONS
|

Fler konsumenter som ännu inte fått sina kontantbetalda men ännu ej levererade varor drabbas hårt av konkursen.

- Vi är helt chockade och förkrossade. Min sjuka mamma hade länge letat efter soffa som skulle fungera i hennes hem, och den hittade hon på Chilli. Hon fick låna 8000 kronor av min syster för att köpa soffan och betalade kontant, enligt säljaren fanns den inte på lager men skulle komma om 14 dagar. Och i dag kom bara ett sms om att butiken har gått i konkurs och att hon varken får tillbaka pengarna eller soffan. Så här får det bara inte gå till! säger sonen Bojan Cubela.

ANNONS

Det finns lagar som skyddar konsumenter även i konkurser, men inte när man betalar en vara kontant.

Hade däremot kvinnan betalat soffan på Chilli på kreditkort hade hon kunnat få tillbaka pengarna via kreditkortsföretaget. Konsumentens intresse skyddas då av konsumentkreditlagen.

Det var under måndagen som Chillis ordförande Jack Moell lämnade in en konkursansökan vid Göteborgs tingsrätt.

Skälet var att företaget hamnat på obestånd, efter att under senaste året försökt omstrukturera och göra förändringar för att nå finansiell stabilitet.

"Trots att effektiviserings- och kostnadsbesparande åtgärder har vidtagits har styrelsen denna dag måst konstatera att bolaget är på obestånd" skriver man i sin konkursansökan.

Största fordringsägare är Swedbank med en fordran på drygt 20 miljoner kronor, samt därtill bankgarantier till bland andra hyresvärdar. Swedbank har förmånsrätt i konkursen.

Chilli som sålt möbler, husgeråd och inredningsdetaljer har 23 butiker i Sverige, samt e-handel och två hämtlager.

I fjol omsatte Chilli drygt 300 miljoner kronor, och gjorde en förlust på sju miljoner kronor före skatt.

Totalt berörs 150 anställda av konkursen.

Konkursförvaltare är Niklas Körling på Wistrands advokatbyrå.

ANNONS