Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Inlandssjöfart bättre än lastbil och järnväg

Nya regler gör att sjöfarten kan lösa stora delar av vårt behov av godstransporter både billigare och bättre än lastbil och järnväg, skriver Bertil Arvidsson.

Problemen med den snabbt ökande lastbilstrafiken tycks de flesta vara medvetna om och flera debattörer har på GP Debatt föreslagit mer järnväg som kan ta över godset. Problemet är att järnvägen är en dyr lösning och att det inte finns tillräckligt med pengar till investeringarna. Och vad ny järnväg i stadsmiljö kostar vet varenda Göteborgare i dag.

I övriga EU utnyttjar man redan de inre vattenvägarna (IWW). Man använder enkla och billiga EU-klassade inlandsfartyg som med framgång kan konkurrerar med lastbilen. Det finns i dag 15 000 sådana fartyg i drift. De är statistiskt 13 gånger säkrare än en lastbil och dubbelt så säker som tåget. Ungefär en tredjedel av godstransporterna i regionen skulle i dag ha gått på de inre vattenvägarna på Göta Älv, Vänern och kustfarvattnen upp till Uddevalla om vi inte hade haft särregler i Sverige som utesluter inlandsfartyg.

Detta kommer att ändrats eftersom regeringen den 17 januari i år, på initiativ från Västra Götalandsregionen och som en del av regeringens program för mer sjöfart, beslutade att även Sverige skall ansluta sig till EU:s regelverk från september 2014. Inlandsfartygen kommer därför att vara i drift och avlasta våra vägar långt innan bygget av någon ny järnväg ens kan påbörjas.

I framtiden, om inlandsfartygen får konkurrera med lastbilen på lika villkor, kommer E6, E45, E20 och många andra vägar i Västra Götaland och Region Värmland att avlastas hundratusentals lastbilar och antalet trafikdödade kommer att drastiskt minskas. Då kan också, äntligen, trenden med de ständigt ökande CO2- utsläppen från transportsektorn brytas. En annan fördel är att vattenvägen redan finns och den stjäl inte ytterligare utrymme i städerna.

EU:s regler för inlandssjöfart gäller också passagerarfartyg vilket öppnar upp för modern, billig och snabb färjetrafik i regionen.

I dag krävs inga statliga eller kommunala infrastrukturinvesteringar alls men före 2030 måste de befintliga slussarna i Göta Älv ersättas. Det kostar 2,8 miljarder kronor, men slussarna håller sedan i närmare 100 år. Underhållskostnaderna för vattenvägarna är mycket låga och betalas av fartygen, inte av skattemedel. Alternativen lastbil eller tåg är betydligt dyrare.

Bertil Arvidsson

senior advisor, utredare transport och miljö

Bild - 2
Bertil Arvidsson, senior advisor, utredare transport och miljö
Mest läst