Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Inget svar på Västsvenska paketets finansiering

Vi skulle vilja veta klart och tydligt om parterna i det Västsvenska paketet kommer att följa resultatet i folkomröstningen om trängselskatten. Det svaret låter vänta på sig, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vi har nu fått ett svar från Västra Götalandsregionen (VGR), Region Halland (RH) och Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) om att de är viktiga avtalsparter i det Västsvenska paketet. Och därmed tar också svaren slut . Vi får inga svar på vad de tre parterna egentligen vill med tanke på utfallet i folkomröstningen.

Vi skulle vilja veta klart och tydligt om de kommer att följa resultatet i folkomröstningen då göteborgarna inte håller med om att trängselskatten ska vara kvar. Hela repliken blir därför meningslös då VGR, RH och GR inte svarar på hur de ska lösa Västsvenska paketet utan trängselskatt vilket var Vägvalets intention med sin artikel. De skriver inte heller om de stödjer en regional skattehöjning, vill behålla trängselskatten eller någon annan typ av finansiering. De säger alltså ingenting.

Det enda parterna vill framhäva är att de har något slags betydelse i uppgörelsen om det Västsvenska paketet. Men i sanningens namn så har de faktiskt inte det. VGR och RH finansierar tillsammans en miljard kronor av 17. GR finansierar noll kronor!

Jämför äpplen med päron

Som vanligt fortsätter parterna att jämföra äpplen med päron. Citytunneln i Malmö kostade cirka nio miljarder och finansierades till 80 procent av staten. Västlänken ska kosta 20 miljarder (vilket inte blir slutkostnaden) och finansieras till 37 procent av staten. Malmöborna slapp trängselskatt, det gör inte göteborgarna. Köpenhamn, en storstad som bidrar till Malmös tillväxt, är en bidragande faktor som Göteborg saknar. Inverkan på Göteborgs stadskärna är långt värre än Citytunneln i Malmö.

Västsverige står inte och faller med Västlänken utan är i behov att lösa de problem som finns inom järnvägen i närtid. Det finns fullgoda alternativ som är billigare, ger bättre samhällsnytta, kan genomföras på halva tiden och inte behöver trängselskatt för att realiseras.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet