Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

”Nu känns det ganska oroligt”, säger Ulla-Britt Nilsson som precis som sin man Rolf Nilsson inte kan använda sitt larmarmband eftersom de varit kopplade till den fasta telefonen. Vid sin sida har hon dottern Maria Nilsson.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ingen trygghet utan larm

Snart 90-åriga Ulla-Britt och Rolf Nilsson har varit utan telefon sedan i fredags och därmed utan trygghetslarm. Och när telefonen är utslagen verkar ingen bära ansvaret för deras trygghet.

Dottern Maria Nilsson möter upp och visar vägen till villan några kilometer norr om Varberg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Området kallas Paradiset, förklarar Rolf. Men något paradis är det inte just nu för honom och hans fru. I fredags upptäckte de att deras telefon inte fungerade och därmed var trygghetslarmen de har kring sina handleder värdelösa.

– Det känns tryggt att ha larmet, i synnerhet för min man som går och ramlar. Nu känns det ganska oroligt, säger Ulla-Britt Nilsson.

Först på fredag säger Telia att det ska vara löst. Det är inte acceptabelt, anser dottern Maria Nilsson.

I går tog hon ledigt från sitt jobb för att följa med sin pappa till läkaren, men resten av veckan måste hon jobba.

– Jag får bara hoppas att det inte händer något. Pappa ska envist ut och röka och han går ju och ramlar hela tiden och mamma har svagt hjärta.

Även om de skulle ha haft hemtjänst två gånger om dagen så kan det hända mycket mellan besöken, menar hon. Kommunens hemtjänst har också varit på plats och försökt åtgärda larmet utan att lyckas och Maria tycker ändå att ansvaret är Telias, att bolaget borde prioritera äldre med trygghetslarm.

– Jag upplever inte att de lyssnar. De har hänvisat till att vi kommer få ersättning, men det är helt ointressant.

Trygghetslarmen i Varbergs kommun går till räddningstjänsten som anlitas av kommunen, men där tar man inget ansvar om larmen inte fungerar.

– Den enskilde har ett ansvar för sin telefon och Telia är ju det företag som handhar telefonnätet. Vi kan inte påverka det, utan bara trycka på, säger Gun Blomfelt, enhetschef för trygghetslarm på räddningstjänsten i Varberg.

Telia avsäger sig också ansvaret.

– Fram till 2010 hade Telia en självpåtagen prioritering. Men det kostade flera tusen per utryckning. Det blev miljontals kronor så vi slutade med det. Vi har inga affärsavtal med vare sig kommunerna eller enskilda när det gäller trygghetslarm, säger informationschefen Marielle Ceken.

I dag är det teknikerna som bestämmer i vilken ordning felen ska åtgärdas. Normal väntetid är tre helgfria dagar om inte speciella omständigheter som att det varit många stormar på sistone.

Maria Nilsson har fått besked om att det dröjer tills på fredag innan hennes föräldrar har en fungerande telefonlinje igen. Varför det dröjer så länge kan Marielle Ceken inte svara på.

– Det verkar vara problem med en ledning, då skulle jag vilja hänvisa dig till ett annat bolag, Skanova.

På Skanova säger informationschefen att servicetiderna är förlängda på grund av stormarna.