Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Inga fler tabbar, Västtrafik!

Ledare Skattebetalarna skall inte behöva stå för inkompetenta upphandlingar.

Att köra pendel- och regionaltåg i Västra Götaland var dyrare än vad DSB Väst räknat med. Nu är företaget på väg mot en konkurs – som kan stå skattebetalarna dyrt. Teoretiskt kan samtliga regional- och pendeltåg, utom de på Kinnekullebanan, bli stående när DSB Väst slår vantarna i bordet.

För att förhindra det tvingas Västtrafik finna en ny entreprenör som på studs kan ta över tågtrafiken. Tid och utrymme för prisförhandling är svårt att se. Det blir till att tacka och betala vad entreprenören kräver.

DSB Väst skyller på höga lönekostnader, vilket är rent trams. Om det är något företaget kunnat förutse så är det lönekostnaderna. DSB Väst tog en risk, lade ett underbud, vann upphandlingen, förlorade 100 miljoner kronor förra året och står på konkursens brant. Det är aktieägarnas problem.

Allvarligare är att Västtrafik misslyckats med en upphandling där underfinansieringen av det vinnande anbudet borde ha varit uppenbar. Hundra miljoner kronor är inte felräkningspengar. Det misstaget blir skattebetalarnas problem.

Gång på gång visar det sig att den offentliga sektorn inte klarar av komplicerade upphandlingar. Expertis finns. Använd den! Skattebetalarna skall inte behöva betala för fler inkompetenta upphandlingar.

Mest läst