Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Inflygningsförbud på Arlanda slopas

Arlanda flygplats får rätt på en rad punkter efter att ha överklagat villkoren i sitt miljötillstånd. Bland annat upphävs förbudet mot raka inflygningar.

Mark- och miljööverdomstolens dom häver förbudet den 1 januari 2018. Det ersätts med ett villkor som innebär att inflygningar som undviker Upplands Väsby ska användas när det är möjligt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Flygplatsoperatören Swedavia överklagade 10 av totalt 36 villkor i det miljötillstånd som underrätten mark- och miljödomstolen beslutade om i november förra året. Då sattes bland annat upp begränsningar för inflygningar till Arlandas bana tre.

Enligt den domen måste inflygningarna från 2018 ske i en kurva runt Upplands Väsby, där invånarna länge klagat på buller. Swedavia har hävdat att det innebär orimligt stora begränsningar för flygtrafiken.

-Ett annat besked hade varit en smärre katastrof för den här regionen, säger handelskammarens vd Maria Rankka.

Stockholm har redan ett konkurrenshandikapp vad gäller flygtransporter, enligt Rankka:

-Det här är ett svagt område för Stockholm, jämfört med städer som vi konkurrerar med.

Även Arlandas flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin välkomnar beslutet.

-Efter en sex år lång process får vi nu möjligheten att blicka framåt och fortsätta med våra investeringar på Arlanda, för att möta den här enorma tillväxten vi har haft. Nu kan vi fortsätta att utveckla Arlanda och på det sättet få hela Sverige att växa, säger han.

Björn Hasselgren, infrastrukturforskare på KTH, ser utslaget som positivt för Swedavia.

-När det är som högst trafik, under peaktid, är kapaciteten väldigt ansträngd i flygsystemet i hela Stockholm. Alla störningar och saker som gör det mer komplicerat riskerar att sätta en hämsko på flygets utveckling, säger han. -Nu får man analysera vad de här kraven leder till i form av kapacitet.

Swedavias överklagande om ljudnivåerna får däremot nej. I domen slås beslutet om en maximal ljudnivå på 65 decibel på marken fast, lägre än de 70 decibel Swedavia velat ha. Bullerisolering av byggnader är i princip oförändrad i dagens dom.

Operatören ska också utreda hur man kan minska bullret över Rosersberg och Upplands Väsby genom att använda banorna på andra sätt. Dessutom ska Swedavia vart tredje år informera tillsynsmyndigheten om hur teknik som öppnar för andra inflygningsmetoder utvecklas.

Boende i Väsby söder om Arlanda är besvikna över beslutet.

-Mycket dåligt. . . Det här innebär mera flygbuller än vad det har varit, säger Föreningen Väsbybor mot flygbullers ordförande Benny Reuterhagen.

Dagens beslut kan överklagas till Högsta domstolen.