Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Indien rullar mot klimatsmart framtid

Världen Indiens regering satsar på klimatsmarta svenska lösningar. Trehjulingar och biogas ingår i det nya konceptet Smart Cities – som ska städa upp det problemtyngda landet.

Luften i New Delhi är guldisig och sotig. Full av giftiga partiklar. Enligt WHO har Indiens huvudstad seglat upp överst på listan av världens smutsigaste städer. Tretton av världens tjugo städer med den värsta luftkvaliteten ligger i Indien.

Landets ekonomi tuffar fram som ett koleldat lokomotiv och är med sin BNP-ökning på drygt sju procent det land bland de stora ekonomierna som växer snabbast. Samtidigt som ekonomin eldas på av all billig kol som finns på marknaden talade premiärminister Narendra Modi om att kraftigt minska landets koldioxidutsläpp och satsa på grön energi inför deltagarna på klimattoppmötet i Paris. Han har en tuff utmaning framför sig: samtidigt som den indiska medelklassen växer vill människor ha moderna bekvämligheter som bilar. Bara i Delhi rullar 1400 nya bilar ut på vägarna. Varje dag.

Men det finns företag som arbetar i en hållbar riktning, ett av dem är svenska Lerumsbaserade Clean Motion.

Med sin Zbee, som är den första lagliga eldrivna trehjulingen på den indiska marknaden, ska Clean Motions grundare och vd Göran Folkesson få indier att välja det klimatsmarta transportsättet.

- Varje gång jag kommer till Delhi är luften sämre. Ibland får man hålla sig inomhus, säger Göran Folkesson.

Han är klädd i mörk kostym och står bredvid en vit Zbee, som är tillverkad i glasfiberbaserad sandwichkomposit – som ger en vikt på 270 kilo, och därmed låg elförbrukning. Intill ligger ett köpcenter och planen är att 25 Zbee från och med mitten av januari ska transportera passagerare sträckan på 1,75 kilometer från köpcentret till närmaste metrostation.

Finansieringen täcks genom att trehjulingarna hyrs ut till underentreprenörer för tusen kronor i månaden per fordon. Zbee blir dessutom rullande reklampelare där reklamintäkterna ska generera ytterligare inkomster. Göran Folkesson som tog med Zbee till Indien för 2,5 år sedan har upplevt en lång byråkratisk uppförsbacke med myndigheternas pappersstämplingar, och det är först nu som alla intyg och godkännanden börjar bli klara.

En del i Indiens klimatsatsning är så kallade Smart Cities, där Modis regering åtagit sig klimatsmarta projekt i hundra indiska städer. Trots tidigare motgångar är Göran Folkesson positiv inför framtiden med sitt företag på en snabbt växande marknad, där han får vara med om hållbart nytänkande.

- Vi är en naturlig del i Smart Cities, där Clean Motion står för en konkret lösning, säger han.

Urbaniseringen sker snabbt till städer som 18-miljonersstaden Delhi och för att minska trafikkaoset som pendling innebär väljer många att arbeta och bo i satellitstäder kring huvudstaden – som till exempel businesscentrat Gurgaon. De största företagen ligger i Gurgaons Cyber City och Göran har blivit tillfrågad om att starta en überliknande tjänst där kunden beställer en Zbee med hjälp av sin smartphone; en tjänst som skulle betyda produktion av tusentals trehjulingar under 2016. Målet är även att Zbee ska etableras i andra indiska städer senare under året.

Det är inte bara myndigheterna som fått upp ögonen för Clean Motion, ett koreanskt företag har gjort en kopia av Zbee. Skillnaden är att den väger 130 kilo mer än Zbee och förbrukar därmed 50 procent mer el, enligt Göran Folkesson. Nästa steg för Clean Motion blir att sätta solpaneler på taken så att trehjulingarna blir självförsörjande på el.

- Jag hoppas att andra följer efter oss.

Bangalore i södra Indien har blivit känt som centrum för landets IT-industri. Bangalore räknas som en av Indiens mest utvecklade städer och många stora företag ligger här, däribland svenska Scania som tillverkar bussar och lastbilar i fabriken utanför staden. Företaget är del i Smart Cities-projekten eftersom fabriken under 2016 ska leverera 55 biogasbussar till staden Nagpur. Scania samarbetar med ett annat svensk företag; Scandinavian Biogas som ska bygga biogasanläggningar som levererar drivmedel till bussarna.

- Det handlar ju inte bara om bussarna, säger Anders Grundströmer, vd för Scania India när han promenerar runt bland nyproducerade bussar och lastbilar.

– Vi måste fixa hela cirkeln.

Indien håller på att drunkna i sina egna sopor. Bokstavligen. Varje dag produceras det enbart i Bangalore 5000 ton skräp, där det mesta hamnar i deponier. Biogas som är det renaste biobränslet kan utvinnas av till exempel matavfall. Anders Grundströmer är optimist inför uppgiften.

– Det positiva i detta är att Indien har så stor potential – eftersom det finns så mycket avfall.

Att den indiska regeringen menar allvar med en ny grön klimatpolitik råder det ingen tvekan om menar Anders Grundströmer; Modi ger snabbare feedback än EU.

Det är just den nya regeringen som har gjort miljösmarta lösningar i Indien så mycket lättare. Medan en stor del av Sveriges bussar sedan många år drivs på biobränslen har det varit svårare i Indien. Nästa år är Scania det första företaget i landet att få ut bussar i trafik som drivs på biobränslen. En lång uppförsbacke som äntligen börjar plana ut.

- Scania gav nästan upp innan Modi tog över makten för 1,5 år sedan, säger Per Aleby, Scanias bussansvarige i Indien.

Den nya regeringen är positiv till biogas som enligt Per Aleby kommer fungera bra till innerstadsbussar och även till bioetanol som kommer passa till bussar för längre körsträckor. Båda biobränslen minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent samtidigt som hälsofarliga partiklar minskar avsevärt. Produktionen av bioetanolbussar som ska drivas på restprodukterna av inhemsk sockerrörsodling är igång och Scania planerar under våren att leverera bussar som ska ingå i Smart Cities-projekten. Om pilotprojektet i Nagpur lyckas kommer bussar som drivs på biobränslen snart rulla i städer som New Delhi, Lucknow och Mumbai.

Inne i fabriken sätter de anställda ihop drygt en buss om dagen. Motordelarna transporteras hit från Södertälje, resten byggs på plats. De ständigt återkommande elavbrotten ska under 2016 avhjälpas genom egen elproduktion med solpaneler på fabrikens tak.

Aticka Chona är företagets kommunikationsansvarig och bor i Delhi som hon liknar vid att bo i en gaskammare. Över 600 000 indier dör årligen på grund av landets luftföroreningar.

Det finns inte plats för fler bilar i städerna och enligt Aticka Chona måste stadsplaneringarna göras om från grunden för att få in kollektivtrafiken ordentligt; just nu finns det inte ens plats för nya bussar i Delhi.

Som indier känner Aticka Chona av förändringen i sitt land, där vanliga människor kräver beslut för ett renare samhälle.

- Pressen på regeringen att ordna en kollektivtrafik som fungerar ökar hela tiden, säger hon. Jag känner energin i Indien. Och den är bättre än den någonsin varit.

När Aticka Chona för ett tag sedan satt fast i en bilkö i Delhi frågade hennes chaufför henne varför hon inte åkte metro i stället.

- Sedan den dagen har jag aldrig tagit bilen.

■ Indien är världens tredje största utsläppare av växthusgaser efter Kina och USA, och Indien stod 2015 för knappt sex procent av de globala utsläppen. (Kina 28 procent och USA 16 procent).

■ Att klara miljömålen är en svår uppgift för Indiens regering i ett land där hundratals miljoner fortfarande lever utan elektricitet och där dagliga elavbrott är vanliga.

■ Indien är en av världens största kolproducenter och kol är fortfarande den största energikällan i landet och står för 59 procent av elproduktionen. 69 procent av elen i Indien kommer från fossila källor, globalt är den siffran 80 procent.

■ Under klimatmötet i Paris lovade Indien inga direkta utsläppsminskningar men sade att man ska minska sin koldioxidintensitet i förhållande till BNP med upp till 35 procent fram till 2030, jämfört med 2005. Det innebär att utsläppen kan fortsätta öka men i lägre takt.

■ Indien säger att 40 procent av elproduktionen ska komma från förnybara källor fram till 2030, där stora satsningar på bland annat vindkraft och solenergi redan görs. Dessutom har landet åtagit sig att plantera stora ytor skog – vilka fungerar som naturliga kolsänkor.

■ Indiens befolkning på över 1,2 miljarder är ung, hälften är under 25 och ökar snabbt; om några år kommer landet passera Kina som världens folkrikaste stat. 2050 kommer det bo 1,6 miljarder människor i Indien – som redan upplever klimatförändringarna i form av till exempel översvämningar och extrema temperaturer.

Mest läst