Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

"Ikea mardröm för förhållandet"

Ett besök på Ikea är rena mardrömmen för förhållanden. Det hävdar parterapeuten Ramani Durvasula från Kalifornien.

Som om vi inte redan visste det. Ett besök på Ikea kan urarta. In kommer lyckliga par. Ut kommer grälande.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Den amerikanske psykologen Ramani Durvasula har noterat att påfallande många av de par som kommer till henne för att få terapi säger att de ofta grälar när de är på Ikea för att handla. Det är ingen tillfällighet, påstår hon.

- Det är rena mardrömmen för ett förhållande, säger Durvasula till Wall Street Journal.

Durvasula, som också är universitetslärare i psykologi i Los Angeles, konstaterar att Ikeas låga priser gör dess affärer till ett naturligt mål för unga par.

Men, säger hon, Ikea-butikernas utställningar av "perfekta skandinaviska hem" kan provocera fram gräl om parens vardag. Vem lagar maten, städar och ser efter barnen?

Bara att baxa runt stora paket på vagnar ökar risken för gräl. Och hemma ska möblerna monteras, vilket inte direkt gör saken bättre, menar hon.

- Att välja möblerna är bara halva slaget, säger hon. Att sedan få hem dem och sätta ihop dem kräver kommunikation, samarbete och respekt. Det är verktyg som alla förhållanden behöver. Men när andra verktyg som hammare och skruvnycklar är inblandade blir det påfrestningar.

Enbart det faktum att man besöker Ikea, eller andra möbelbutiker, är ett tecken på att paret lever under någon form av stress.

- Att man köper möbler beror ofta på förändringar. Man flyttar eller bygger om och måste kanske lägga ut pengar man egentligen inte har, säger Durvasula.

- Så det finns redan en stressfaktor i botten. Ett besök på Ikea kan vara rena krutdurken. De par som klarar hela processen utan slitningar kan börja planera för guldbröllop.

GP bad Ikea om en kommentar till terapeutens påståenden och fick detta svar från företagets presstjänst:

"Vi vill bidra till att skapa inspiration och en enklare vardag för de många människorna. För att underlätta i våra kunders vardag erbjuder vi också tjänster så som hemtransport och monteringsservice."

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.