Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

I söktoppen: fettbomber och LCHF

Svenska Googles sammanställning av söktrender bekräftar det du nog innerst inne alltid misstänkt: Resten av svenskarna är inte särskilt smarta.

De populäraste sökorden 2011 skiljer sig inte särskilt mycket från tidigare år. Det är Facebook, Youtube och Aftonbladet som toppar. Det får en att undra varför inte fler lärt sig att webbläsarna har bokmärken och att det finns applikationer till smarta mobiler. Man behöver inte använda en sökmotor varje gång man vill kolla uppdateringarna på Facebook.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Google har också kollat hur det står till med den mest bestående av alla svenska trender – mat och matlagning. Sökningarna som ökat mest är veritabla socker- och fettbomber – pannkakor, äppelpaj, cupcakes och macarons. Tittar man däremot på vilka mattrender som är populärast så är det LCHF (lågkolhydratkost) på de två översta platserna.

Spiken i kistan är dock Googles undersökning av vilken är den mest sökta frasen som börjar med ordet "vad". Här kunde man tro och hoppas att svenskarna ville utnyttja nätets samlade mänskliga vetande för att få svar på någon av de eviga frågorna.

Så vilken var den vanligaste frågan som skrevs in i sökrutan, tror ni?

Jo, "vad är klockan".

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.