Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Vanna Rosenberg i Hur många lingon finns det i världen.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Hur många lingon finns det i världen?

    Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

    komedi

    komedi

    Hur många lingon finns det i världen?

    Regi: Lena Koppel

    Med: Sverrir Gudnason, Vanna Rosenberg, Theresia Widarsson, Ellinore Holmer, Cecilia Forss, Claes Malmberg, Bosse Östlin och Maja Carlsson

    Sverige, 2011 (100 min)

    BERGAKUNGEN

    Hur många lingon finns det i världen är på många sätt en överflödig film. Berättelsen om strulpellen Pär Johansson – Alex i filmen – som efter att ha misslyckats i teatersvängen får ett jobb på en dagverksamhet för utvecklingsstörda och startar en teater, har vi hört och sett i många former. Regissören Lena Koppels version, där flera ur Glada Hudikteaterns ensemble medverkar, tillför inget nytt.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Filmen skildrar Alex som en modig person som vågar gå emot strömmen, de räddhågsna föräldrar och myndighetspersoner som omger ensemblen. Men filmen är inte lika modig. Den förenklar framgångssagan, gör den till en revanschistoria enligt formulär 1A.

    Den varma busigheten känns kalkylerad i stället för naturlig, vilket jag tycker har karakteriserat tidigare berättelser om Glada Hudikteatern. Man vill veta vad som händer inom rollfigurerna när de rycks upp ur vardagslunken och möter nya prövningar, men det ryms inte i konceptet.

    Glada Hudikteatern och Pär Johansson har gjort ett enormt arbete med att ge utvecklingsstörda plats i det offentliga rummet. Tillsamman har de visat att talang är ett relativt begrepp och att välvilja ibland är förklädd trångsynthet. Men om sann jämlikhet ska uppnås får deras medverkan i samhället inte stanna vid att vara feelgood-ambassadörer i underhållningsbranschen.

    Jag hade mycket hellre sett en spelfilm som vänder och vrider på vad Glada Hudikteatern har åstadkommit. I stället för att dra storyn ännu en gång kunde man till exempel ha skildrat tiden efter den storslagna New York-resan. Hur påverkar det ensemblen att ena dagen hyllas som världskändis och nästa dag vara tillbaka i vardagen i Hudiksvall?