Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Kennyvinjettstor

Hur kul är industrin?

Ekonomi Det är samma gamla visa år efter år. Industrin förfasar sig över att unga människor hellre vill bli tv-kockar än plugga teknik.

Men ett bekymrat generationssuckande gör inte saken bättre. Det krävs andra tag.

"Först sa vi att vi skulle rädda AB Sverige. Men sedan var det någon som påpekade att Sverige inte är så illa ute att det behöver räddas. Därför ändrade vi till att stärka AB Sverige."

Det är Johan Bengtsson på Göteborg Tekniska College som berättar. Han är eldsjälen i ett projekt som skall visa unga människor att industri är mycket roligare än oljedimma, blåställ, stämpelklocka – och övergivna fabriksruiner.

Budskapet är vad alla Volvodirektörer som gått på Chalmers så gärna vill höra: "Det är kul att vara ingenjör".

Men nu har vi hört det där snacket under så många år att det till slut blivit svårt att ta på allvar. Det kanske finns andra förklaringar till unga människors bristande intresse för matematik och teknik än kulfaktorn.

Hur kul är det egentligen?

PER: Frågan är om inte finansepokens största offer är samhällets alla oglamorösa, kunskapsbaserade kärnverksamheter. Lättförtjänta pengar lockar begåvade talanger bort från industri, vård och annan samhällsnytta. Var det verkligen så vi ville ha det? 

Men om nu ekvationer, molekyler och mekatronik är så roligt som industrin gör gällande undrar man ju vad det är med de unga egentligen. Ser de inte den allvarliga djupa verkligheten bakom den lustfyllda platta HD-skärmen? Är inte de smarta mobilerna uppkopplade mot de moderna värderingarna? Skulle inte 3D-glasögon ha något med fysik att göra?

MARIAH: Den yngre generationen engagerar sig inte i teknik för teknikens skull. De är värdedrivna och uppfostrade i Jobs anda av användarvänlighet. För att skapa intresse behöver man visa på teknikens nyttor och användningsområden. Exempel på vad teknik kan bidra med, för att möta olika samhällsutmaningar, kan locka ungdomar till teknikutbildningar.

Med andra ord, vad kan den sortens kunskap användas till för att åstadkomma bra grejer för mänskligheten?

Är det en korvmässa?

Kanske har Johan Bengtsson en del av svaret. Han startar en helt ny bilfabrik – när han ger sig in i två av Svenska Mässans starkaste varumärken: Scanautomatic och Processteknik.

Har ni någonsin hört några mindre färgstarka och ungdomligt attraktiva produktnamn?

Nej, Scanautomatic är inte en specialmässa för korvfabrikörer. Och nej, Processteknik är inte en fördjupningskurs för jurister specialiserade på skadestånd.

För robotintresserade ingenjörer och kemibranschens specialister är det antagligen varumärken laddade med löften om ett par dagar ren erotik.

Men för en 15-åring som funderar över gymnasievalet finns det betydligt mer upphetsande begrepp.

Och just de här dagarna i oktober, när robot- och processerotikerna intar Mässan, råkar det röra sig ovanligt många livs levande framtidssökande tonåringar i den omedelbara närheten.

Samtidigt pågår nämligen gymnasiedagarna inför det stora skolvalet.

Bygger en komplett bilfabrik

Under tre dagar väntas omkring 20 000 besökare till de tre parallella evenemangen.

Här finns möjligheten att berätta om vad industrijobb egentligen går ut på. Både för elever, lärare och föräldrar.

Johan Bengtssons och GTC-elevernas bilfabrik blir komplett med kundordersystem, utvecklingsavdelning och en produktionslina med högsta tänkbara automationsgrad som spottar ut fyra fordon i minuten.

Den här gången blir det färgglada leksaksbilar i plast med former som är produktplacerade av Volvo.

I en senare version hoppas han kunna bygga en liten mobil fabrik som tillverkar leksaksvarianter av el-hybridbilar.

Då blir det en tydligare koppling mellan högteknologisk industri och västsvensk teknik som gör nytta för jordklotet.

Också en värld av möjligheter

Möjligheternas värld kallar Johan Bengtsson satsningen på den lilla pedagogiska bilfabriken.

Tusen kvadratmeter mässyta tas i anspråk. Kostnaden för bygget är beräknad till drygt fem miljoner kronor. Men inga pengar byter ägare. Anläggningen byggs helt med komponenter som företag i branschen ställer upp med.

Branschfolket förväntas finnas där som entusiastiska handledare i Cad, flödessimulering, programmering av robot och andra jobb som tillhör den roligare delen av industrins värld.

Besökarna skall själva kunna beställa sin bil rätt in i ett webbaserat affärssystem, välja färg, sin egen logga, sätta sitt eget namn på karossen och beställa produktionstid.

När man väl står på mässgolvet går det att följa produktionen av den egna bilen genom minifabrikens glasrutor.

Fönstertitt till ingenjörens paradis

Skall vi tro att intagningspoängen till Göteborgsgymnasiernas tekniklinjer skjuter i höjden efter det här? Kommer AB Sverige att vara räddat, eller åtminstone stärkt?

Knappast, det känns väl som om det fortfarande är större teknikfokus än användarfokus i Jobs anda.

Mer en fönstertitt in till ingenjörernas paradis – än en glimt av nya värderingsstyrda lösningar på människors största problem.

Men ett litet bidrag till ökad konkurrenskraft för västsvensk industri skulle det kunna vara. Säkert också för Svenska Mässan.

Kanske också för Göteborgs nystimulerade hotellnäring som ju också lever på upplevelser av olika slag.

JAN: Det är bara att titta på verkligheten. Östasien fördubblar världsekonomin under 2000-talets första halva. Resursåtgången är massiv, transportsektorn fullständigt exploderar. Efterfrågan på ny teknik har aldrig varit större än nu.

För unga människor som tittar åt rätt håll är möjligheterna obegränsade. Frågan är egentligen bara vad som händer med alla oss andra som sitter här och väntar på att bli räddade av en norrman eller omhändertagna av Carema.

Verksamhetschef för Drivhuset i Göteborg. Hade tänkt sig att doktorera i arkeologi men blev unga entreprenörers bästa vän.

Fotograf, författare och docent i ekonomisk historia. Aktuell med boken Avgrunden. Samlar på övergivna platser och är oroad för att Göteborg kan bli en sådan

Arkitekt och formgivare. Ena halvan av arkitektkontoret Bornstein Lyckefors. Tycker mycket om Göteborg, i dubbel betydelse.

Mest läst